Lena zon 5
Hej hej!
Förra våren köpte vi barrotplantor och planterade en häck med aronia. Försäljaren föreslog då att vi den här våren skulle klippa ned häcken så det bara var ca 15 cm kvar ovanför marken. Det känns ju lite hemskt men jag förstår att det är ett måste om den ska bli tät och fin.

Nu är jag bara så osäker på när jag ska göra detta. Jag bor i zon 5-6 och häcken håller just på att tina fram ur snön men det är redan en massa "knoppar" ser det ut som. Ska jag göra det så fort snötäcket är helt borta just från häcken, eller bör jag vänta längre så att tjälen hinner gå ur marken?

Någon som vet hur snabbt man kan räkna med att häcken växer sedan när man klippt ned den så mycket?
Ophelia
Här har du ganska bra info om aronia:
http://www.lst.se/NR/rdonlyres/C64B1097-5D...8327/Aronia.pdf
PX-21
Ja våran Aronia klippte jag ner som din försäljare sa...Och sen har jag klippt med sekatör och sparat 4-5 knopp på varje ny utlöpare (grannen tyckte överkurs.!!Nu är den 7 år sedan jag började ansa varje vår och i slutet på sommaren och nu toppar jag den bara !! Och nu Skjuter inte ens SLATAN" igenon den Som sagt tät som Ingvar K":flirting:
Lena zon 5
Stort tack till er båda!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon