Full version: Serralux
Lena zon 5
Igår kom mitt Serralux växthus och även om det ännu är en tid innan jag kan börja montera upp det har jag läst monteringsanvisningarna och börjat oroa mig lite smile.gif

Undrar om ni som monterat Serralux har några goda råd som ni vill dela med er om? Vad man bör tänka på och inte glömma bort o.s.v.? Skulle ni gjort något annorlunda som ni kom på i slutet av monteringen eller så?
Var det enkelt eller svårt att få upp det?

Mitt växthus är 15,8 kvm med glas.
Kamilla_I
Serralux, vilken tillverkare?
Lena zon 5
Hej! Det är Classicum som tillverkar dem.
aromata
Om Serralux använder gummilist till att förankra glasen, tänk då på att göra dessa ett antal cm längre än vad de egentligen ska vara. Det visar sig att man ofta drar ut gummilisten vid monteringen och att denna sedan drar ihop sig med tiden. Alltså, kapa alla gummilister 3 cm för långa. Efter ett år kan du kapa dem till rätt längd.
vsa
Vi monterade ett Serralux murmodell ett år sen. Måste säga det var mycket att bläddra igenom på monteringsanvisningarna, det var som en liten roman där olika kapitlar var ihopsamlade på ett intressant sätt. Lite av en sak här på sidan 2, och där med på sidan 28, som en liten överraskning! blink.gif Man bara måste läsa om och om igen för att kunna montera huset på rätt för en gångl.

Jag minns vi läste anvisningarna (svenska är inte mitt modersmål) och funderade på den s.k. sidofönster och dess montering en halv sommar kanske... innan det blev ok. Och hur man sätter takdelen, man måste vara noggran med ordning av varje del där på högre hörnan och vid sidorna, vilken del går bak den andra - bilden finns men förstår man det genast.. knappast. Men nu står vår 15 m3 Serralux i södra Finland och vi är jätte nöjda.

Lycka till !
Lena zon 5
Nu har vi monterat växthuset och om någon läser den här tråden på jakt efter tips så kommer här några:

* Monteringsanvisningen är inget vidare tyckte vi. Man får läsa framåt och bakåt och många delar berör inte det man beställt utan andra varianter/lösningar av växthusmodellen. Man får även över en massa skruvar och vinklar och grejer som förmodligen är till för andra varianter/lösningar av växthusmodellen. För att förstå ritningarna och beskrivningarna måste man nästan ha delarna framför sig så man får någon logik i det. Så det kändes ganska bortkastat att ha läst beskrivningen flera gånger innan utan att ha delarna framför sig. På vissa ställen kändes det som att man fick gissa sig till vad som menades.

* Om du beställt nockdekor så funderade iaf vi varför nocken var rund och på den ska man själv borra hål och popnita fast nockdekoren som har en rak vinkelplatta. Lite klurigt då att få den exakt på mitten och inte luta åt något håll men det ordnade sig ganska bra. Däremot är det en god ide att borra hålen för nockdekoren innan man monterar nocken så slipper man stå där uppe och försöka nå ut genom någon taklucka och få till det.

* Popnita inte fast nockdekoren innan du fäster fast takluckorna i deras gångjärn, de går inte böja upp tillräckligt mkt för att få i den i gångjärnen om nockdekoren sitter där. Håller man upp takluckorna något efter att man hakat i dem i gångjärnet så kan man skjuta dem ganska enkelt i sidled så att man kommer åt att fästa nockdekoren.

* Måttet i tabellen och skissen på Gavelmontage för hög modell stämmer inte fick vi veta när vi ringde supporten. De har gjort om den delen i hörnet något för att förbättra, men visst inte ändrat i beskrivningen så vi fick det inte att stämma när vi klurade på egen hand utan trodde att vi fått fel del.

* Mycket bra och hjälpsam telefonsupport.

* Själva glasningen gick väldigt snabbt och bra. Glassugen som följde med fungerade bra. Men listerna som man fäster glasen med räckte just så pass så hade vi kapat en längre bit fel hade det inte räckt ihop så det bästa är nog att trycka dit dem och därefter kapa med ca 3 cm marginal för krympningen.

* Vi hade beställt dubbeldörr och fick lov att såga bort en bit högst upp på ena dörren för att de skulle överlappa varandra något när man drar dem mot varandra då det slog i annars.

* Om man beställt en aluminiumsockel, tänk på att nedgjutningsjärnen ska rymmas på INSIDAN av sockeln som är ganska bred så att man räknar ut placeringen av nedgjutningsrören efter sockelns innermått. Själva sockeln är kraftig och bra.

* Stort plus för medföljande sprayburk med färg (vi beställde lackerat växthus).

Växthuset är jättefint och vi är nöjda och ser fram emot många härliga stunder i det :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon