Hannifer
15-04-2011, 12:16
Hej hej!
Jag tänkte prova att odla i pallkragar. Om jag staplar två stycken på varandra, hur mycket jord behövs det då (Jag tänkte köpa säckvis)?
bullerbybo
15-04-2011, 15:19
Hej!
Om du har två pallar på höjden kan du förstfylla upp med en decimeter "bös" typ gamla kvistar, sten eller vad som helst) underst, annars går det åt så grymt mycket jord. Sedan behöver du 6 stycken 50-literssäckar ovanpå det.
Eva i Västerås
15-04-2011, 15:39
Eller hästgödsel eller upvänd grästorv eller....
lollinona
15-04-2011, 17:28
Vi tänkte ha tre på höjden, mest för det estetiska utseendets skull och för att man skall slippa att böja sig så mycket. Men man blir lite tveksam när man läser hur mycket jord de sväljer. Vi har ingen jord att ta av så det blir köpejord för hela slanten...
Tänkte bottna med leca, är det en onödig idé?
Eva i Västerås
15-04-2011, 19:45
Det blir ju ännu dyrare!
Hur många lådor ska ni ha?
Ridskolor+säckar = hästgödsel, till väldigt bra pris? Ring runt o kolla.
Jag byggde egna pallkragar, 2 i höjd - 2 x 19,5 cm - Då gick det åt 400 liter jord åt varje. Så tippar på en 8-9 säckar ungefär
Hannifer
16-04-2011, 19:33
Om man köper pallkragar, är väl måttet 120x80 cm? Är det då det behövs 6-7 säckar jord?
Hej
Du kan göra Multiplikation H * b * l efter att vända de till m det blir Hm * Bm * Lm.
H:Bassam
Krage till helpall:
Längd 120cm
Bredd 80cm
Höjd 20cm
Ger volymen 192 liter per pallkrage om den fylls till bredden.
Krage till halvpall:
Längd 80cm
Bredd 60cm
Höjd 20cm
Ger volymen 96 liter per pallkrage om den fylls till bredden.
Yes! äntligen fick jag nytta av högstadiematten!
Sen får du väl gångra med antal kragar du har staplat. Du kan ju även stapla halvpallkragar på helpallkragar för att skapa terassodlingar.
Mycket jord blir det. Jag luckrade upp den befintliga lerjorden under pallkragarna ner till 30-40cm djup och blandade upp leran med en mängd kogödsel på påse. Då behövs det inte lika mycket jord och den håller fukten bättre, och du behöver inte vattna så ofta.
malcolm
18-04-2011, 11:05
Räknar man ut volymen och anger måtten i dm får man det i enheten liter direkt.
bullerbybo
18-04-2011, 12:04
Jag svarade säckvis eftersom frågeställaren tänkte köpa sådan jord.
Jag själv skulle aldrig göra det, har aldeles för många kragar och är aldeles för snål. Har man ett par stycken funkar det väl.
Jag köper anläggningsjord från kommunens återvinningscentral, 260 kr/kubikmetern. Hämtar hästgödsel från grannen med släpvagn och kör hundra varv med skottkärran från vår jättekompost. Blandar kompostjord, hästgödsel och ev sand nere i pallen och så anläggningsjord överst. Anpassar receptet lite till vad som ska odlas i pallen.
Vad du bottnar med beror ju lite på vad du planerar att odla. Ska du så sallat och rädisor så funkar det ju att lägga sten eller kanske en skiva emellan så att du endast har 15-20 cm jord. Var dock beredd på att vattna oftare än normalt för en upphöjd bädd.
Vill du däremot så morötter och annat så behöver du mer djup.
Tycker det låter som en utmärkt idé att passa på att fylla upp med löv, kvistar klippta i små-små bitar och annat rens från trädgården. Ovanpå det lägger du sedan köpejorden och gödsel. På detta sätt skapar du en liten kompost under så då får du fin jord där under nästa år.
Kolla om du har ngt stall i din närhet. Ring eller åk dit och fråga om du kan få ta av gödslet (ta med egna sopsäckar/hinkar och redskap). Oftast blir de ju glada över att bli av med det eftersom de får betala för att bli av med det annars. Den obrunna gödseln lägger du också långt ned, blanda med löven mm. Passa på att ta extra som du låter brinna (komposteras) och kan använda nästa år.
Christine D
17-05-2011, 20:48
Hoppar in här. När jag odlar i pallkragar lägger jag först fiberduk, tidningar (för att motverka ogräs), sedan gamla kvistar från granen för att få lite extra bra jord kommande år och till sist ett ordentligt lager grus. Annars går det ju åt så fruktansvärt mycket jord!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.