La ut denna tråd på "uterum", kanske passar bättre i detta forum, så jag kopierar in texten här och hoppas på många svar smile.gif
I höst går vi i planer på att bygga uterum, det blir väl en jätte bra 40 års present till mig nästa år?!!

Vi bor i ett klassiskt vanligt radhus, där baksidans uteplats nu då skall bli ett uterum. På bägge sidor mot grannarna till höger och vänster så är nu plank, varav ett idag är heltäckande, byggt av fasadpanel. Åt det andra hållet där det idag är ett mer vanligt, luftigt plank måste ju bytas ut, och här funderar jag på att bygga upp med leca block och rappa, eller om det skall byggas en "tät" vägg av träpanel.... Dessa väggar blir ju inte isolerade ( vet ej hur kall en vägg av leca block kan bli en kall vinter ? ) men vi planerar heller ingen vinterträdgård. Utan detta ser vi att vi skall använda mars - okt? Vi tänkte faktiskt lyxa till det med att sätta in en kamin av något slag, så man kan mysa upp det varmt kyliga höstdagar och kankse även en mild vinter på julafton??

Så jag undrar över hur golvet skall byggas. Nuvarande gamla trädäck skall bort. Gjuta verkar dyrt, bökigt och onödigt. Så trä reglat, men vad lägger man för golv invändigt? Jag vill inte ha ett kallt, dragigt golv. Och jag vill inte ha några värmeslingor, verkar dyrt och onödigt för den säsong vi tänkt att använda rummet...

Och taket har jag tänkt kanal plast. Hur tjockt behöver det vara, har tänkt mig englasfönster. Om jag väljer ett 32 mm tak är det "onödigt" med tanke på att kylan kommer ändå leta sig in/ värmen leta sig ut genom dörrar/fönster?

Blir jättetacksam för svar, ideer och inputs!