Full version: Tllbaka igen
Holmfrid
Hejsan alla trädgårdvänner. Nu är jag tillbaka igen efter en tids sjukdom. Fy för cancer.
Äntligen har orken återvänt lite och arbetat i trädgården långtar jag till. Vad jag mest är rädd för ar att jag kommer att ta ut mig fullständigt och sen bli liggande igen. Mitt trädgårdsarbete har liksom legat nere i ett år nästan. Var skall man börja i en risig trädgård på 1000 kwm? Trädgårdslandet överväxt, buskarna spretar, gräset med ogräs, rabatter med konstiga växter i, plattor med gräs imellan PHU man blir trött att bara se elendet. Har ni några tips på hur man börjar så att det ser hyfsat ut med en gång liksom utåt. Och att man sedan börjar finliret så sakta. Jag bor ju i skåne så det är liksom hög tid nu att börja. 12 grader just nu och sol.
Trevlig vår o sommar alla glada trädgårdslirare. blomma.gif
Peztis
Välkommen tillbaka! Hoppas att du mår bättre nu.

Vet du, det gör inte så mycket att trädgården inte är klippt med nagelsax! Det är det första man måste inse när annat kommer emellan! Min trädgård låg i dvala i två år när sonen föddes och det var väldigt vackra ängsblommmor som kom upp i gräsmattan. Och ängsblommorna ska ju främjas!!!

Om du nu ska börja någonstans, börja där du är mest i trädgården. Det brukar vara kring entrén och sittplatsen.
Rensa bort ogräset i rabatterna där först, just nu är det ju enklast med jorden.
Sopa rent gångar och plattor. Plötsligt ser det ju helt OK ut! Det var det jag gjorde igår och det blev genast prydligare.
Låt buskarna vara, de blir säkert fina när det kommer grönt på dem. Ta bara bort de grenar som gått av eller som man kanske alltid går emot när man går förbi.
Om du inte är en utpräglad grönsaksodlare så tycker jag att du låter landet vara. Tänk på bönderna som låter åkern gå i träda var 4:e år. biggrin.gif
Mitt låg i träda i två år och jag har nu jättefin jord där!
Om du nu i alla fall vill odla, måste du gräva om och rensa upp hela? Beror ju så klart på hur stort det är... Kanske du i stället kan lägga en pallkrage och odla i den? Eller hinkar och krukor? Tänk dig en murarbalja med sallat som väller över i framkanten, lite morotsblast emellan och bakom det vajar dillen!
Aqvakul
Välkommen tillbaka! kompiskram.gif

Börja med det som är roligt i trädgården! Det gäller att hålla igång lusten, då kommer ivern och krafterna också. Förslaget att börja med krukor och pallkragar är väl utmärkt.
Eva i Skåne
Välkommen tillbaka säger jag också! Hoppas du får vara frisk nu.
Petzis har skrivit så mycket klokt så det känns mest som jag skulle upprepa hennes ord, men jag tror också det är viktigt att du satsar i liten skala först och på det som ger dig mest njutning. Tänk inte att du ska återställa allt som det var innan du blev sjuk på en säsong utan var rädd om dig.
Se varje sak som du får gjort som ett stort plus och fokusera på det och inte på det du inte hunnit/orkat med än.
Du kommer säkert få en fin trädgård igen! Dessutom ser ju det mesta trist ut så här på våren när man inte rört i det än, men när grönskan kommer igång är det mycket som inte tagit nån större skada av året utan skötsel.

Lycka till smiley_small_hug.gif
Holmfrid
Tack för tipsen. Nu känner jag mig inte så stressad mer. Ska nog börja med framsidan, räfsa och fixa plattorna. Var precis och köpte en bunke penséer och satte på trappen och vips mycket finare.
Och iår tänkte jag strunta i vad grannarna tänker, ha. Dom får tävla så mycket dom vill, jag är INTE med.
Tack för alla uppmuntrande ord.
Kram Maria
Peztis
CITAT (Eva i Skåne @ 16-04-2011, 09:58) *
...Petzis har skrivit så mycket klokt så det känns mest som jag skulle upprepa hennes ord ...

thanks.gif

CITAT (Holmfrid @ 16-04-2011, 11:09) *
...Och iår tänkte jag strunta i vad grannarna tänker, ha. Dom får tävla så mycket dom vill, jag är INTE med...

Om jag skulle bli sjuk och grannarna tittade snett på den oklippta gräsmattan eller ogräset i rabatterna så har de följande alternativ att välja mellan:
De kan...
a, kavla upp ärmarna och hjälpa mig
b, hitta på ngt vettigare att hetsa upp sig över
c, dra åt...
Irene_L
Välkommen tillbaks! Vilken pärs du har haft!

Ta det lugnt nu och gör inte för mycket! Njut av att kunna sitta i trädgården och bara ta det lugnt! Var jag din granne skulle jag bara bli glad av att se dig igen!!! kram2.gif

Lycka till med allt!
Helen i Piteå Zon 5
Hejsan och Välkommen tillbaka!
Roligt att du är här igen. biggrin.gif
Hoppas att allt är bra med dig nu och du orkar njuta lite av din trädgård.
Säger som de övriga, Ta det lugnt! Njut! Ta en bit i taget!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon