Magnea
Jag tänkte precis slänga in en fråga om hur ni fått era Catalpafrön att gro, och om det var mina egenplockade fröer som var gamla. Tog mig en sista titt i krukan, och till min stora glädje ser jag nu två små liv som sticker upp!

Jag har massor av frö över, och tänker att någon annan kanske vill ha lite?

Jag har plockat från två olika träd, en Catalpa Biognides vid Karlaplan i Stockholm och en Catalpa x Speciosa (tror jag) i Bergianska, och tyvärr har jag blandat ihop vilka som är vilka. Jag vet heller inte om frön från båda gror eller om det bara är från det ena, hittills har bara frön i en av krukorna grott, och jag har ju naturligtvis missat att skriva ner vilket som är vilket, igen!

Hur som haver, om någon vill ha frö skickat så är det bara att hojta.
Huggorm
Kul att det är frön från svenska träd, då vill jag gärna ha ett par stycken! Jag har tidigare haft väldigt hög grobarhet på katalpa, men då har det varit importerat frö som växt i varmare klimat och kanske utvecklats bättre.

Katalpa behöver inte någon stratifiering för att gro, men fröna behöver ljus och fukt. Lägg alltså fröet ytligt eller strax under ytan, och vattna rikligt. I sin naturliga miljö gror dom efter kraftiga regn.
Magnea
CITAT (Huggorm @ 16-04-2011, 10:35) *
Kul att det är frön från svenska träd, då vill jag gärna ha ett par stycken! Jag har tidigare haft väldigt hög grobarhet på katalpa, men då har det varit importerat frö som växt i varmare klimat och kanske utvecklats bättre.

PMa mig namn och adress så skickar jag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon