Full version: Fågelbo i kris!
catlady
Jag har haft två stora slang-spolar i trä stående ovanpå varandra på parkeringen i ett par månader, med tanken att jag ska måla dem och använda dem till krukbord på uteplatsen nu till sommaren. Men i ett par veckor har jag sett ett par talgoxar visa intresse för dem, och imorse såg jag att en av dem dök ner i hålet i mitten med lite gräs i näbben.

Hade det bara varit att de valt ett lite dumt ställe hade jag låtit dem vara, men jag bor ju på landet och har två katter (och det finns minst 3 katter till bland grannarna), och det är jättelätt för dem att hoppa upp på spolarna. Jag tänker på när de nykläckta fågelungarna är redo för sin första flygning - de kommer sannoligen allihop bli uppätna eller ihjälslagna sad.gif

Så jag undrar: Är äggen lagda än? För annars flyttar jag spolarna så fort jag kommer hem, så att fåglarna har en chans att välja ett bättre bo!

Alla snabba svar och tips emottages tacksamt!

malcolm
Kan du inte lysa ner med en ficklampa i hålet för att kanske kunna se boet? Annars brukar fåglarna häcka en gång till om det misslyckas första gången.
Huggorm
Kommer de fortfarande med gräs så har det nog inte lagts några ägg ännu, för då borde ju mat till den ruvande vara prioriterat. Men hur som helst så är det "humanare" att några ägg dör än att några fågelungar gör det. Eventuellt kan du sätta upp en fågelholk, så kanske de väljer den i stället när du river deras gamla bo
Eva i Skåne
Om dom inte lagt äggen än (dvs om du kan se boet) så lärde Ruda mig något här om dagen. Lägg en sten i det påbörjade boet så slutar dom komma dit och bygger nån annanstans.
Flemming
Catlady: Tag bort slangspolarna med en gång !
Precis som Huggorm skriver "det är bättre med förlorade ägg,än fågelungar"
Visst blir talgoxarna lite sura på dig men dom hittar garanterat en ny och bättre plats...
Lägg eventuellt bomaterial från spolarna strax sidan om,så att dom kan flytta "inredningen" till nästa hus...
catlady
Tack för alla svar!

Jag tog en ficklampa och kollade igenom spolarna ordentligt, men det enda jag hittade var lite strögräs i botten. Så jag välte dem och tror inte att de är så attraktiva för bobygge längre smile.gif
Flemming
CITAT (catlady @ 17-04-2011, 15:51) *
Tack för alla svar!

Jag tog en ficklampa och kollade igenom spolarna ordentligt, men det enda jag hittade var lite strögräs i botten. Så jag välte dem och tror inte att de är så attraktiva för bobygge längre smile.gif

Det är kanske bäst att du täpper igen hålen på trummorna, så att ingen annan bygger bo i hålrummen.
Jag förmodar att du menar spolar som liknar stora trådrullar ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon