När man planterar om tomater kan man ju sätta ner dom så djupt i jorden så de första bladparet når mark för att få lite kortare växter, kan man göra så med all grönsaksplant? Om nu planter blivit lite lång och tunn kan man då gödsla lite med blodmjöl redan nu i småkrukorna för att få dom lite frodigare o knubbigare?
Läste båda dina trådar nu, och jag undrar, får dem ljus tillräckligt?
Alla plantor kan INTE planteras djupare, t.ex. gurka som då kan få rothalsröta. Ljus är mycket viktigt för att plantorna inte ska bli långa och rangliga!
Tack för svaren!! Jag har haft dom under lysrör (till nu då dom inte får plats längre) men som har som sagt var inte lyckats få svalare eftersom vi bor i lägenhet. Jag satte vissa frön lite väl tidigt men kände att jag ville prova trots att jag vet att man inte ska sätta för tidigt, förra året satte jag för sent o fick börja skörda först i slutet på sommaren o de vill jag inte vara med om igen.
Men frågan är om dom kan bli bättre eller åtminstonde inte växa sådär jättemycke till om man sätter dom kallt nu o kanske gödslar m blodmjöl el nåt?
Jag har för mig att jag hört de där om gurka så de var tur jag frågade, den har jag dock just planterat så där ligger jag bättre till:)
Hej
Gödslar m blodmjöl är bra för plantor som vi äter rötter av dem, för att de innehåller näring K Kalium.
H:Bassam
Tänk på att det gäller alla gurk-växter, dvs meloner också.
Och tomater kan du plantera ned helt så att bara det ÖVERSTA bladparet som är helt över jordytan, resten kan du "ringla ned" i krukan och ha jord över.
oj så pass t.o.m, jag trodde alla blad måsta va ovanför, men då kan man ju fixa till en ranglig planta rätt bra
CITAT (Bassam @ 17-04-2011, 01:21)

Hej
Gödslar m blodmjöl är bra för plantor som vi äter rötter av dem, för att de innehåller näring K Kalium.
H:Bassam
Blodmjöl innehåller väl mest kväve?! Benmjöl innehåller mer kalium.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.