Kan jag flytta min plant som än så länge stått i rumstemp o blivit rätt lång till ett rum med kanske 10 grader? jag tänkte om detta får växterna att bli lite kraftigare o stanna av lite i växter. Jag har planterat olika växter såsom tomat, gurka, majs, chili osv. Eller är de bättre att dom får stå kvar i samma temp till utflytt i början av juni?
Det är bra att ställa dem svalare, men gurka och ev. chili vill ha ca 15 grader.
Har du extraljus till dem? Om de har riktigt ljust, så blir de inte så långa och rangliga.
Eva 33c
17-04-2011, 07:25
Om det är 10 grader dygnet runt under en längre tid, så kommer tillväxten att stanna av helt hos de flesta växter. Jag skulle inte ställa tomater där då, för de kan ha svårt att komma igång igen efter en längre tid med låga temperaturer. Men finns det fönster så kanske temperaturen faktiskt är högre på dagtid och 10 grader bara är lägsta punkt, och då är det inte lika kinkigt. Finns inget bra fönster måste du ge dem extra belysning.
Jag skulle nog inte ställa chili svalt heller. Förra året ställde jag mina omskolade chili och paprika under extra belysning med ca 15 grader och de växte i stort sett ingenting under denna period, de började dock växa när de fick komma ut i värmen men de var rätt ynkliga...
I år har de därför fått står kvar i rumsvärmen med extra belysning och de ser jättefina ut - i alla fall med mina mått mätt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.