Garden bliss
16-04-2011, 15:56
Vi har ca 800 m2 gräs. Har nu fått klart för mig att det kostar MINST 500 pix per gång gräset behöver gödslas. Och det ska göras TRE gånger per säsong. 1 500 per år alltså, och det bara till gräsmattan. Hur gödslar ni andra? Det måste väl finnas billigare alternativ? Har i princip fri tillgång till välbrunnen hästgödsel (legat flera år). Kan det gå att bre ut över mattan? Vi sådde i höstas och mattan är fortfarande gles på de flesta håll (ligger på sandjord).
Eva i Västerås
16-04-2011, 16:02
Hästgödsel är bra, men svårt att finfördela och strö ut tillräckligt tunt och jämnt. Men det kan nog vara bra att göra nu i början om ni har sandig jord och glest gräs.
3 ggr / år har jag aldrig gödslat. 1 g på våren brukar det bli. Fast det är ren lathet. Nog kunde det ha varit bra med mer.
Kvävegödsling kan man göra med guldvatten. Kanna med spridare, 1 liter urin 9 l vatten. (Inte starkare). Kräver noggrannhet för att få spridningen jämn, men är helt ekologisk gödning och så gott som gratis.
Är Du inte ute efter en golfgreen duger det gott med en multiklippgräsklippare den finfördelar klippet som sedan göder, har aldrig gödslat min gräsmatta, den är grön och fin tack vare att jag låter gräsklipparn gör jobbet. Har Du ingen klippare som finfördelar klippet tjänar Du snart in en eftersom Du slipper köpa gödning.
Aqvakul
16-04-2011, 17:38
Om du komposterar hästgödseln tillsammans med annat växtmaterial så kan du strö ut ett tunt lager av komostmaterialet på våren. gräsklippet räcker sen bra för resten av säsongen. I slutet av augusti och senare bör du helst t.o.m. räfsa bort klippet (som du kan lägga i komposten) för att öka vinterhärdigheten på gräset..
Crazy4Flowers
16-04-2011, 21:15
Det är ju helt beroende på hur bra jord du har också, jag har mycket dålig matjord och måste kasta ut ca 3ggr annars blir gräsmattan gles och gul. Den ska vara mörkgrön och växa bra då är det lagomt. Jag har köpt Hönsgödsel på Bauhaus man får ta dessa säckar 5 för 98:- eller vad det nu är i år och dom räcker långt. Men ett år köpte jag gräsmattegödsel som skulle ta bort ogräs oj vilken respons det vart. Det finns säkert folk här som vet vilken sort som är bäst att köpa.
Garden bliss
16-04-2011, 21:59
Vad intressant! Och tack för era svar! Ska helt klart prova alla förslag. En sån där gräsklippare som fördelar klippet ned i mattan har vi redan men jorden är som sagt rätt dålig (sandig) så det behövs nog mer. Har redan gödslat första omgången för i år och nästa gång, i maj/juni tänkte vi köra en Stroller mot ogräs. Men sedan blir det billiga och ekologiska gödslingsmetoder!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.