KRT
Jag köpte några spännande (för mig iaf smile.gif) pelargonsticklingar från Odla, och har satt dem i nya krukor osv. Det var ca 1 v sedan, och eftersom jag har ganska trångt på fönsterkarmen funderar jag på när de vill flytta ut, och hur känsliga de är. Det KAN ju fortfarande gå ner mot 0:an (i förrgår var den 0.7 plusgrader på morronen), men hur känsliga är de egentligen? Är olika sorters pelargoner olika känsliga, eller är det beroende av andra faktorer?
abbbe
Du kan eventuellt ta ut dem och sedan in om nätterna.
KRT
Mmmmm, funderar på det. Men nör vi de flytta ut mer permanent? Finns det någon ungefärlig minimi-temperatur man kan gå efter?
rosita
Om du avhärdar dem noga först, så kan de komma ut när risken för frost är över. Jag tar ut en del av mina stora på dagarna och in på nätterna. Sticklingar är nog lite känsligare än stora plantor.

Minitemperaturen för sticklingar är nog 3-5 grader.
KRT
Tack för alla råd; Jag har faktiskt satt ut dem nu i eftermiddag, det är molnigt och ca 12 grader, tänkte att det kunde vara bra att börja där smile.gif. Flyttar in dem igen i kväll, och tar ut dem i morron bitti (om det inte är 0-gradigt, fast enligt SMHI ska det inte gå under 5 gradner den närmaste veckan, men frågan är ju som alltid om man kan lite på SMHI....)

Funderar på om olika sorter är olika känsliga, alltså äggskalspelargoner känsligare än zonaler, och stjärnpelargoner mer känsliga än rosenknoppspelargoner osv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon