Full version: Rosenberså
Pumparump
Hej!

Jag bor på landet och försöker (åter-)skapa en gammeldags trädgård. I ett söderläge har jag nu tänkt att plantera en berså av rosor. Tänkte plantera dem i dubbla rader i zick-zack för att få en tät berså. Vi har en fantastisk utsikt där den skall ligga så jag vill inte ha den så hög, vill kunna se ut när man sitter ner. Höjden bör väl ligga runt 1,2 m. Funderar på att blanda färger. Har mätt och det skulle bli ett 40-tal buskrosor. Vill ha doftande rosor och rosor som blommar hela sommaren. Har funderat på Engelska Austin. Helst hade jag velat ha gammeldags rosor eftersom jag försöker skapa en gammeldags trädgård, men de blommar väl oftast en kort period bara. Någon som har några förslag?

Bästa vårhälsningar
Pernilla
octachoron
Var ligger trädgården, zon?
Pumparump
Ja, det kan ju vara bra att veta! I zon 2.
Kajsa

Mme Boll, en gammaldags Portlandsros från 1843 med stark doft, blommar hela sommaren, zon 5
blir 1.20 - 1.5 m

Rose de Rescht, före 1880 Bifera gruppen, stark doft och blommar hela säsongen och blir ca 1.20 - 1.5 m.
Mörkt karminröd, zon 5

Honorine de Brabant, gammaldags Bourbonros, blommar hela sommaren med strimmiga blommor, stark doft och blir ca 1.5 m, zon 4.

Yolande d`Aragon, Portlandsros från 1843 med stark doft och blommar hela säsongen, styva grenar, växer prydligt, blir ca 1.5 m.

Titta i mitt album/Portlandsrosor där finns fler, dom blommar särskilt vackert mot hösten. Kolla också album/Bourbonrosor. Du kan säkert hålla alla dessa på 1.20 som jag föreslog här.

men 40 st gammaldags buskrosor blir dyrt. Ev kan du ringa Flora Linnea i Helsingborg och höra om du får köpa mindre ex av rosorna. Dom kan också ha många andra förslag, dom säljer en massa rosor.
www.floralinnea.com

Pumparump
Tack Kajsa!

Rose de Rescht har jag redan några. De är en favorit! Doftar ju helt underbart. Jag har dem tillsammans med Louise Odier, de är fina ihop. Om jag skulle blanda färger, har ni förslag på någon gul, röd, vit?

Glad Påsk!
Pernilla
Kajsa
Man måste ha Gallica rosor, gammaldags rosor

Rosa mundi , den har jag två av, sååå fin, ca 1.20, blommar en ggn.

Aimable Amie, gallica ros 1.20 - 1.5 m, blommar en ggn

Chloris, Albaros, blommar en ggn, finast på en lägre höjd 1.20 - 1.5 m

Leda, Damascena ros, blommar en ggn, blir ca 1.20

Mme Hardy också en Damascena ros, med ett grönt öga, blir ca 1.5 m, en favorit jag har två av.

Alla dessa är gammaldags och doftar starkt

men blommar inte om
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon