Full version: Perennsådder
Ewa L
Jag sådde perener enligt vad jag läst mig till här. Nu står sådderna i skugga på terrassen, under tak, och utan egentliga möjligheter för djur att ta sig dit.
Har lagt på snö och dessutom lite löst med plast och hade tänkt låta dem stå dem där och sköta sig själva.

Nu läser jag så många olika inlägg om att ta in sådderna igen! Vilken fördel skulle det ha? Säkrare ompyssling? Jämnare vattning? Bättre sömn (för mig alltså)?

Jag kan erbjuda dem 10—15°C och extra belysning. Ångestrop: Skall jag ta in dem igen?

Nästa år tror jag att jag återgår till att köpa färdiga plantor, det tär på mina nerver detta. rolleyes.gif tongue.gif
Helen i Piteå Zon 5
Inte behöver du ta in dina sådder, det är bara ifall du vill att det ska börja gro inne tidigt, annars så gror det mesta då det blir vår, hos mig är det i början på maj. Det är bra med snö på sådderna, då håller det ju fukten själv, men du får börja passa med vattningen då all snön har smält. Jag har fiberduk över alla mina krukor, det håller borta ev. fåglar och flygande fröer m.m. Du ska se vad kul du kommer att tycka det är när det börjar gro i dina krukor, så jag tror att du kommer att så ännu fler sorter nästa år och inte köpa något alls. Lycka till! rolleyes.gif /Helen
petrea
Hej!

Vad är det för bra tips om att så och förvara sådden ute?
Vill veta allt!!
Är det gamla inlägg eller?

tongue.gif Petrea
kerstin z5-6
Luuugn -läs Oj det gror -tråden
Man måste inte ta in !
Detta gäller perenna växter inte ettåringar

Perenner kan behöva kyla för att gro bra

Har man xtra ljus (INTE fönster) OCH plats inne , kan man
ta in dem efter ca 6 veckor och dra upp småplantorna .

Alternativt väntar man på vår -då gror de då. laugh.gif
Kolla bara att de inte torkar, plastpåse med hål lufta -ta bort den når de grott.

Petrea : Rota i inläggen nån vecka bakåt bara finns massor av såtips

Ewa Nu läser jag så många olika inlägg om att ta in sådderna igen! Vilken fördel skulle det ha? Säkrare ompyssling? Jämnare vattning? Bättre sömn (för mig alltså)?

-Nej inte nödvändigtvis -Du bor mer tropiskt till än jag och hinner få fina plantor till våren -Hur du än gör
När du väl planterat ut din första kull egna -Kommer du aldrig mer att köpa en planta -Om det inte är nåt speciellt , svårgrott, tar lång tid till blom osv

Helen - Visst är det kul att vi blir fler o fler galningar smile.gifsmile.gif
Snart har alla blomjord överallt som vi smile.gif
Ewa L
Tack Helen och Kerstin!
Skall försöka ha is i magen och låta dem stå då. Tänkte bara att jag har bättre koll inomhus. Annuellerna springer jag och tittar till 14 ggr / dag ungefär. tongue.gif
Terrassen däremot har jag inget som helst ärende ut på. Inte förrän det börjar visa sig lite grönt, då springer jag väl där och petar och tittar också. laugh.gif tongue.gif

Jag presenterade mig som trädgårdsfantast vid en middagsbjudning nyligen. Min dotter rättade: Trädgårdsfanatiker! sleep.gif wub.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif ohmy.gif tongue.gif Du sa väl att du är i gott sällskap då smile.gif
Kajsa
Har ställt ut en sådd längs huset idag med blandade Primula
Hundtandslilja och Rödådrad syra, satte dom i ett miniväxthus,
undrar just vad som kommer upp? Men sådden med Clematis som
stog i kylskåpet en mån. har tittat upp puttesmått, alltid något.
Jag kan inte bestämma mig för kylskåp eller ute, jätteverbenan
kom in i kylskåpet. ( Men jag vet att Primulan behöver frost)
Men inte är det så lätt det här med perenner, en hel vetenskap.
kerstin z5-6
Clematis -har du fått upp dem _KUL de är det mest tacksamma att så tycker jag -inte helt lätta men så roliga -(OCH dyra att köpa.
I övrigt tycker jag du resonerar helt rätt -ut med en del o en del i kyl-pröva o se smile.gif
Hundtanden har jag ute med det kan vara lite seegt där innan de tittar upp biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon