Jag har planterat en manchurisk valnöt för ca 2-3 år sedan. Förra hösten åt en älg på vissa av grenarna och dessa har nu dött. Jag har hittills inte vågat ta bort dessa grenar då jag inte vet när det är bäst att klippa bort dom? Kan det blöda?
Vissa död grenar är väldigt grova. Det har nu börjat bildas oranga prickar (svamp?) på några av de döda grenarna så jag måste få bort dom snarast möjligt.
Vad tror ni ska jag kapa dom nu eller vänta på JAS?
Bor i växtzon 4
Huggorm
16-04-2011, 19:20
Ta du grenarna nu då, det funkar ganska bra nu just innan löven slår ut. Men gör det snyggt, se till att det inte blir fläkningar i barken när grenen faller och så se till att lägga snittet på rätt ställe just utanför grenkragen
Det röda är säkert rödvårtssjuka, en svamp. Helt rätt känsla att ta bort grenar med detta, den kan i värsta fall sprida sig till försvagade grenar också.
Beroende vilken zon detta gäller skulle jag nog lägga upp det så att jag först nu skart bort dött och lämnade stumpar kvar. På så sätt kan man förvissa sig om att man bara skär i dött. Sedan efterskär man strax utanför grenkrage/med hänsyn till grenbarkås i JAS, för då går rman ju ofta in till levande ved.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.