pibe02
Såg en skylt vid en hage i dag när jag var ute och sprang att de skänkte hästgödsel. Antar att det är ganska färskt? Om jag skulle hämta en del, hur länge måste jag vänta till jag kan använda den och var bör jag ha den?
Har tex syrenbuskar som skulle behöva gödslas, tomatplantor, guska, squash mm
Bassam
Hej

De behöver minst 6 månader för att de ska bli bra .

H:Bassam
Eva i Västerås
Om du lägger ovanpå jorden och inte intill stjälkarna kan du lägga på det med en gång. Allra helst om du får tag på en del som inte är alltför färskt.
Lägg sen en del i komposten, kanske i en hög för sig, för att sprida ut i höst och till våren.
ChrisWest
CITAT (Bassam @ 17-04-2011, 01:39) *
Hej

De behöver minst 6 månader för att de ska bli bra .
H:Bassam

Det beror på vad de stått på för strö.
Mina hästar står på pelleterad halm som bryts ner fortare än så.

/Christian
malcolm
Rosor, tomater och en massa annat men det skall som sagt vara brunnet först.
smuleborg
Vi får varje vår lassvis med hästskit en hästgård på bygden. Vi låter den brinna till året därpå. Brunnen använder vi den i trädgårdslandet, grundar tomathinkar med den, och där det behövs "mull" och näring. Jättebra att använda i komposten också.

Vi tycker denna hästskit är guld värd. "Närproducerad" dessutom.
emilsjogren
har själv använt obrunnen stallgödsel till det mesta(tomater, capsicum, grönsaker och kål)i år, resultatet är det bästa jag någonsin varit med om.
Framför allt gav det resultat i växthuset tidigt på våren då jordvärmen blev högre än den skulle ha blivit med brunnet gödsel.

Bor intill en hästgård, så jag var bara tvungen att experimentera smile.gif

10cm grus i bottnen, 50 cm ren stallgödsel(obrunnen) 20 cm matjord på toppen. Beträder sen ALDRIG bädden.
Camelian
CITAT (emilsjogren @ 17-06-2011, 08:29) *
har själv använt obrunnen stallgödsel till det mesta(tomater, capsicum, grönsaker och kål)i år, resultatet är det bästa jag någonsin varit med om.

Jag använder också obrunnen hästgödsel och blandar den i stora mängder med befintlig (sand-) jord i nyplanteringar. I gamla rabatter lägger jag det obrunna gödslet ovanpå jorden runtomkring växterna. Jag har bara goda erfarenheter av detta tillvägagångssätt och mina växter har aldrig bränts sönder, tvärtom!
josohl
Kolla med stallet, det kanske är gödsel från stacken som skänkes? Min erfarenhet är att helt färsk gödsel är lite för kraftig, men det räcker att den bara stått några veckor så går det bra att lägga runt buskar och lite större plantor. Jag brukar mylla ner det lite, men det mesta dras ner av maskar.
En sak att kolla kan vara om hästarna äter hel havre! Väldigt få gör det numer, men om så är fallet kommer alltid en del hel havre även ut och då kommer du få en havreåker...
Peztis
Har också blandat ned obrunnen gödsel med bra resultat.

Har du ett land som inte används just nu kan du blanda ned MASSOR nu så blir det superfint nästa år. Eller t o m för höstsådd.

Får du det gratis, ta emot! Vilket bara påminner mig om att jag måste ta mig i kragen och åka och hämta jag med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon