Blomman71
Hur? Var och när börjar man....om man som ajg är nybörjare men vill starta upp en kompost i någon slags inköpt behållare.
Vill gärna placera den i en tänkt hörna i nö läge av trädgården bakom 2 tujor av en snabbväxande sort.

Vilka 2 saker är viktigast att tänka på?

EKLO
Hej, jag tänker så här: Om du planterar starkväxande buskar alldeles vid komposten så kommer de att ta mkt av näringen i den, men å andra sidan är en nedbruten kompostjord inte våldsamt näringsrik men väldigt bra mull för dina rabatter och grönsaksland.

själv tycker jag det viktigaste är att komposten är lätt att komma åt med skottkärra, och att den ligger nära odlingar så att det inte blir långa vägen att gå.

Lite skugga från grenar eller så är bra, eftersom komposten inte ska torka ut.
Blomman71
Hej!

Hur ska man tänka då? För jag har mina odlingställen utspridda fn och kommer så ha ett tag frammöver. Det känns som att En fast plats skulle underlätta. Planerna för trädgården är att inte ha odlingar i direkt ansluning till trådgårdsidan utan på framsidan av huset. Så då får jag gå i vilka fall som helst.

Hur skulle du göra då? JAg tänkte nog köpa en platbehållare version enkel som början. Kanske man kan investera i en gröna johanna senare ilivet men inte just nu iallla fall. Övrig planering och etablering tar just nu all tid och ord som finns i trädgården.

Tips emottaget tacksamt smile.gif
Peztis
Du tänkte alltså skaffa en plastkompost till trädgårdsavfallet? Det behövs inte...
Det funkar bra med en hög rakt upp och ned, en gallerkompost eller en ihopsnickrad av träplankor.

Jag har gjort så att jag har en stor kompost (med tre fack) och en hushållskompost. Dessa ligger i skogspartiet. Där slänger jag det mesta av avfallet.
Sedan har jag nere vid landet en lite mindre kompost där jag liksom kan slänga morotsblasten och de vissna sallatsbladen osv. Skulle den högen bli för stor så kan jag ju ta en skottkärra och fylla över till stora komposten.
Den vid landet har jag bjort genom att jag stuckit vattuskotten från äppelträdet i marken och sedan vävt. det blir alltså som en stationär korg utan botten.

Jag förstår hur du tänker, man vill inte ha det synligt men det får heller inte vara för långt bort och krångligt för då kommer det ligga små högar överallt...
merlin68
Jag gör ungefär som peztis. Har plast-kompostlådor (2 st) till hushållsavfallet nära ytterdörren så behöver jag inte pulsa genom snömassorna på vintern. En stoooor trädgårdskompost i limpform i utkanten av trädgården som fylls på allteftersom. När den är typ 6 meter lång så har det som avfallet som fanns i början av komposten blivit mulljord så komposten förflyttar sig hela tiden (förstår ni hur jag menar???) tongue.gif Om inte trädgården är pytteliten har man ofta massor av trädgårdsavfall så en liten kompostbehållare räcker inte långt. Sedan ska komposten ligger lite skuggigt ej gassande sol.

Edit: glömde skriva att den inte ska ligga nära träd/buskar som har benägenhet att skjuta rotskott. Har du komposten t ex nära en björk så letar sig rötterna dit...De tar sig med lätthet genom kompostens "golv".
Blomman71
Jag bor i ett helt vanligt villområde med en normalstor tomt.
Jag har fått för mig att det är olämpligt pg myror och andra insekter att ha komposten invid huset. Fel? Rätt?

I nö hörnet av min trädgård kan jag med lätthet placera en långtidskompost enligt den modell som Peztis & Merlin68 föreslå. Är det överkurs att skaffa en Biokub utan isolering då?Det får ju gärna vara snyggt samtidigt som det är praktiskt...smile.gif
Tack för goda tips!

Peztis
Merlin har rätt i det där med rötter och annat i komposten. Min invaderas av snöbär och nässlor. I år håller jag på att gräva ut allt igen, ska försöka med någon markduk eller något så får vi se om det funkar...
Men först ska jag bli av med myrorna som också invaderat hela skiten eftersom grannen har en myrstack nära oss och komposten var trevligare än vägkanten, tydligen.

SUCK!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon