*marjukka*
16-02-2004, 13:41
Hade tänkt mig snödroppsträd till våren, men under vintern hinner man tänka om, flera gånger. Har nu i min lilla trädgård några körsbärsplommon, att så småningom stammas upp, samt rhus typhina dissecta, flikbladig rönnsumak. Ett träd till skulle få plats, men i drömmarna hägrar en som jag inte riktigt lyckas namnge, eller leta reda på. Och Zetas har fortfarande stängt...Krokig tjock stam (så småningom, alltså) med en krona som grenar sig o liknar en parasoll, relativt småvuxen (max 3-4 meter) och gärna med ngt evigt och envist över sig. Blommorna inte viktiga, men bladen, the appearance. En aurea -variant vore rolig, men de blir ju bäst i halvskugga, det kan inte jag erbjuda, snarast gassande sol; platsen är solig, grunden lerjord men det sistnämnda går att ordna till, om inte annat så med upphöjd bädd, tillika god dränering. Kan inte riktigt förklara bättre, tacksam om ngn har ett tips. Odlar i zon 3, Stockholmstrakten. mvh marjukka
*marjukka*
17-02-2004, 00:20
Jag surfar under tiden och letar, febrilt, återigen, men kanske ngn av er har ngt litet tips, eh??? egentligen ska det vara ett träd som ger lite skugga...patioträd.
Hängalm Ulmus glabra 'Camperdownii' blir 5 m hög och klarar zon 4. Den är ympad och därför liten. Tror dock att den kan drabbas av almsjukan.
Denna passar dock utseendemässigt bättre in i det du söker, men Hängkaraganen Caragana arborescens 'Pendula' finns ju också.
Het finns hängkörsbär, prunus pendula nånting, men körsbär har inte riktigt det där ålderdomliga utseendet även om de hänger.
Hängvide Salix caprea pendula, har du tittat på den? Blir bara 2-3 meter hög, vill ha full sol och klarar lerjord. Stammen ser gammal ut efter några få år, och vill du ha bonsailook kan du böja till den med ett stöd i början så att den blir krokig.
*marjukka*
17-02-2004, 15:16
helt rätt tolkning, cilla, ngt åt bonsai-hållet. fast större då. eller som de gamla träden i olivlunden, och nu slog det mig att ngt intressant i den stilen växer på norra begravningsplatsen, mot lilla london, karaktärsträd av ngt slag på kyrkogården. ska kolla direkt de förslag som du kom med,
tack!!!!