Blomman71
16-04-2011, 21:57
Längtar efter pioner men vågar inte riktigt att tro att det ska gå.
Behöver hjälp och stöd på vägen-vem vet och har erfarenhet av att odla dessa underbara pioner?
ingrids
16-04-2011, 22:31
Inte så himla bra nyheter är jag rädd. Pioner gillar inte rotkonkurrens - man brukar rekommendera minst 1,5 meter från träd och buskar.
Blomman71
16-04-2011, 22:42
Hej!
Men då kanske jag kan starta upp en pionrabatt på sidan av mitt trädäck. ngt blåsigt läge i v/nv där det idag endast finns gräsmatta och en begynnande ligusterhäck ca 1,5-2 meter bort. Funkar? Vilken typ av jord? Något förslag på en piosort som jag själv kan föröka nästa vår men plantera iår?
ingrids
17-04-2011, 08:13
Låter som ett bättre läge. De flesta pioner vill ha inte för lätt jord, d.v.s. inte för sandigt, men genomsläpplig så inte vattnet blir stående. Om du börjar föröka pioner själv med delning eller frö kan du få vänta länge på blommor. Pioner behöver inte bli så himla dyrt i inköp om man inte väljer udda sorter, runt en hundralapp styck och de behöver ofta 80 cm mellan sig.
Vad är det du gillar hos pioner? Doften, de fylliga bollarna, de japanska eller de enkla/halvdubbla, färgerna ...
malcolm
17-04-2011, 12:10
Jag har två bondpioner bara någon meter fråm min häck som består av amerikansk hagtorn med inslag av lönn och de blommar snällt varje sommar. De står i söderläge (Sthlm) och har funnits här sedan jag flyttade in -87.
Blomman71
17-04-2011, 18:12
Hej!
Tack för tips och ideer.
Jag blev glad att vet verkar finnas hopp för pioner i min trädgård.
Det är formen på blad och blommor som jag gillar.
Någon som kan ge tips på pioner med en gul blomma och gärna spetsiga blad.
ingrids
17-04-2011, 20:17
Barzella har gått ner i pris, Hortogreens var visst slut och kommer i höst igen men pionexperten.se har både Barzella och Garden treasure under 500 spänn (det är inte länge sen de kostade runt tusen). Båda dom är ju itoh-hybrider - korsning mellan lukt och buskpioner. De har svavel pion och fler gula sorter sorter också, även trädpioner.
Blomman71
18-04-2011, 08:09
Tack--då kolalr jag deras hemsida. Verkar vara bra. Andra tips på hemsidor? Eller det är bara att googla på pion?
ingrids
18-04-2011, 14:47
Njae - jag har haft lite svårt att hitta itohybrider/gula pioner till vettigt pris på svenska näthandlar. Guldsmedsgården var jättedyra t.ex. Sen finns det en sida jag glömt adressen till som importerar från Kina men då har de nästan bara gula buskpioner, nån enstaka örtartad. Zetas har några itoh osv. Kommer faktiskt bara på pionexperten som har ganska gott om gula till vettigt pris. Kanske någon annan har ett tips, gjorde min sökning i första hand förra säsongen.
Vill du googla så är itoh hybrid eller pion itoh bättre för att hitta gula pioner, eller förstås gul pion går ju såklart att söka på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.