Blomman71
16-04-2011, 22:46
Hej på er!
Vi gillar flitiga lisa i min familj. F n står 2 fina i krukor här hemma. Vi har det ootroligt torrt inomhusklimat.
Kan jag härda dem på något sätt så att de klarar av att plantera ut i kruka eller rabatt+
Zon 1 nybyggt område= blåsigt och inte mycket vindskydd.
Tips och stöd önskas.
Hej
Flitiga Lisa och Lyckliga Lotta kan växa bra ute i skugga platser.
H:Bassam
ingrids
17-04-2011, 08:06
Låt dem stå ute skyddat och skuggigt på dagarna men ta in på nätterna lite till, de är inte så glada i kallt. Räkna med att en de blad kan blåsa sönder, men de nya bladen som kommer brukar bli stadigare eftersom de vuxit upp ute. Som Bassam skriver, de trivs i skugga.
Blomman71
17-04-2011, 18:16
Hej!
Så bra. Då har vi en god chans att få en favorit in i rabatten igen.
Men de två som var fina har börjat sloka strax efter en em i ett soligt söderfnster. Kan de ha brännt sänder???
Kan man annars bara köpa dem som krukväxt och sedan plantera ut den skuggigt till sommaren?
Svar önskas gärna!
ingrids
17-04-2011, 20:03
Är det soligt och de har torkat lite slokar de fort - flytta in dem en bit i rummet. Har några blad blivit brända plocka bara bort just dem, de brukar kunna komma igen.
Jag vet inte om det är skillnad på de sortnamn som säljs som krukväxter och de som säljs som ettåriga utplanteringsväxter, alla Lottor och Lisor går att plantera ut vad jag vet men de kanske blir olika stora och så.
Blomman71
18-04-2011, 08:07
Tack!
Jag har placerat den i ett östligt fönsterläge istället. Den ena försvann helt och hållet. Hoppas den andra klara sig. Låter bra om att lottor och lisor ska gå att flytta ut. Det finns kanske en anledning till att de blir mindre vid odling ute. Är de även vinterhärdiga? Vet du?
*Stintan*
18-04-2011, 08:22
Jag brukar ha lisor i mina balkonglådor i söderläge med massor av sol och det funkar utmärkt bara dom får vänja sig succesivt. Mycket vatten går det åt. Vinterhärdiga är de inte men har man tur går det att övervintra dom inne i ljust fönster.
[attachment=59833:balk1091.jpg]
Jag har alltid Lisor i mina balkonglådor mot söder. Dvs massor av sol. Får dom bara vatten och näring klarar dom det galant. Varma soliga dagar behövs vatten både morgon och kväll dock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.