Full version: Flitiga lisa
Blomman71
Hej p er!

Vi gillar flitiga lisa i min familj. F n str 2 fina i krukor hr hemma. Vi har det ootroligt torrt inomhusklimat.
Kan jag hrda dem p ngot stt s att de klarar av att plantera ut i kruka eller rabatt+
Zon 1 nybyggt omrde= blsigt och inte mycket vindskydd.
Tips och std nskas.
Bassam
Hej

Flitiga Lisa och Lyckliga Lotta kan vxa bra ute i skugga platser.

H:Bassam
ingrids
Lt dem st ute skyddat och skuggigt p dagarna men ta in p ntterna lite till, de r inte s glada i kallt. Rkna med att en de blad kan blsa snder, men de nya bladen som kommer brukar bli stadigare eftersom de vuxit upp ute. Som Bassam skriver, de trivs i skugga.
Blomman71
Hej!

S bra. D har vi en god chans att f en favorit in i rabatten igen.
Men de tv som var fina har brjat sloka strax efter en em i ett soligt sderfnster. Kan de ha brnnt snder???
Kan man annars bara kpa dem som krukvxt och sedan plantera ut den skuggigt till sommaren?

Svar nskas grna!
ingrids
r det soligt och de har torkat lite slokar de fort - flytta in dem en bit i rummet. Har ngra blad blivit brnda plocka bara bort just dem, de brukar kunna komma igen.
Jag vet inte om det r skillnad p de sortnamn som sljs som krukvxter och de som sljs som ettriga utplanteringsvxter, alla Lottor och Lisor gr att plantera ut vad jag vet men de kanske blir olika stora och s.
Blomman71
Tack!

Jag har placerat den i ett stligt fnsterlge istllet. Den ena frsvann helt och hllet. Hoppas den andra klara sig. Lter bra om att lottor och lisor ska g att flytta ut. Det finns kanske en anledning till att de blir mindre vid odling ute. r de ven vinterhrdiga? Vet du?
*Stintan*
Jag brukar ha lisor i mina balkongldor i sderlge med massor av sol och det funkar utmrkt bara dom fr vnja sig succesivt. Mycket vatten gr det t. Vinterhrdiga r de inte men har man tur gr det att vervintra dom inne i ljust fnster.

[attachment=59833:balk1091.jpg]
embees
Jag har alltid Lisor i mina balkongldor mot sder. Dvs massor av sol. Fr dom bara vatten och nring klarar dom det galant. Varma soliga dagar behvs vatten bde morgon och kvll dock.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon