Önskar tips på en buske som kan få bli lite buskig, låg till växten med färger i grönt och ev blommor i vitt/gult.
Ska plantera Birgitta och/eller commixta rönnar i det närmaste!
Vilka bra tips har ni... Zon 1, v/nv i en villaträdgård som är under uppbyggnad.
KRT
16-04-2011, 23:08
Ölandstok? Har själv tyckt det var lite för mycket "kommunal rabatt a 70-tal" men har nyligen upptäckt att det finns massor med olika sorter, olika höjd och ffa olika blomfärg. Är SÅ sugen på några röd el rosablommiga till en rabatt
Blomman71
17-04-2011, 18:27
Nja..inte med tanke på läöget. Toekn är jättefin och finns i så många olika versioner men den blir lite stabbig på vintern tycker jag. Inte denna gången för mig. Andra tips?
Huggorm
17-04-2011, 19:15
Vad menar du med låg till växten? Doftschersmin är trevlig, men den blir kanske för stor?
merlin68
17-04-2011, 19:36
Hybridsnöbär klarar det mesta och bären är lite rosa, jättefin och underskattad växt. Får dock rotutlöpare men kan du t ex gräva ner den i en uppklippt hink håller den sig på plats. Mother of pearl heter en sort som blir ca 1,5 meter hög men kan beskäras hårt. Har klippt en av mina till en boll.
Blomman71
18-04-2011, 08:05
Hej!
Jag tycker att ölandstoken passar bra som häck i en tomtgräns för då gläser den. Men ajg är ute efter ett vackert grenverk och samtiigt få en vindavvisare. Färgmässigt tyckte ja att kopparhäggmispeln verkar fungera bra till det jag vill men jag har ingen erfarenhet av en sådan så därför.... Hybridsnöbär och rotlöpare. Är det svårt att hålla koll? Är grenverket vackert även på vintern?
Tack för alla tips!
Aqvakul
18-04-2011, 08:30
Smultronschersmin kanske...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.