Vi "fick" med en sommarstuga när vi köpte vårt hus.Huset är ej inflyttningsklart och ev bor vi i stugan om vi säljer vårt nuvarande hus.Vi tänker iallafall bo där under påsken

.Stugan har el men ej vatten,men det tar vi med oss i dunk,och en bänkspis finns.Ska åka å kolla på ett beg.kylskåp ikväll.Tror nog vi fixar påsken utmärkt men om vi ska bo längre eller ev.hyra ut behöver vi göra nåt med torrdasset
Där står nu en plåthink med plastlock o ring direkt på golvet,och det är allmänt omysigt jag har kollat på lite andra forum men har ni några bra tips på detta skitproblem mottages de med tacksamhet
*Stintan*
17-04-2011, 06:51
Jag skulle satsa på en separett.
http://www.separett.se/
malarmaster
17-04-2011, 07:30
håller med stintan. har provat olika alternativ genom åren (pactoa och mulltoa),men har nu sedan 3 år en separett som funkar skitbra.fördelen (men det tycker kanske inte alla)är att man kan tillvarata resterna till trädgården som gödning. Ulf
Christa
17-04-2011, 08:07
CITAT (malarmaster @ 17-04-2011, 08:30)

håller med stintan. har provat olika alternativ genom åren (pactoa och mulltoa),men har nu sedan 3 år en separett som funkar skitbra.fördelen (men det tycker kanske inte alla)är att man kan tillvarata resterna till trädgården som gödning. Ulf
De verkar ju ha lite olika modeller. Är det den som heter Torp-Isak som du har?
Vi har tänkt att när vi hittat vårt hus på landet så skall vi ha ett torrdass med urinseparering för sommarbruk som ett komplement till vattentoan. Förutom att det minskar mängden som måste slamsugas och skickas till reningsverket så får man ju gödning.
En ytterligare fördel är att man kan gå på toa när man är ute i trädgården utan att gå in i huset.
Tack för svaren! Jag är väl lite kluven där, alltså att ha det i kökslandet känns inte helt bra men till blommorna är det ok. vad har du för kompost behöver kanske en särskild?Men separett blir nog bra nu står ju hinken bara på golvet men man får väl bygga som en bänk och göra en lucka utifrån det borde man väl klara?
Christa
17-04-2011, 08:55
CITAT (Klint @ 17-04-2011, 09:38)

Tack för svaren! Jag är väl lite kluven där, alltså att ha det i kökslandet känns inte helt bra men till blommorna är det ok. vad har du för kompost behöver kanske en särskild?Men separett blir nog bra nu står ju hinken bara på golvet men man får väl bygga som en bänk och göra en lucka utifrån det borde man väl klara?
Färsk urin är ju steril om man inte har någon sjukdom. Man kan ju ha den till kökslandet om man inte vattnar med guldvatten för nära skörd. Äter man något läkemedel kan det vara mer tveksamt.
Jag sökte på google efter den här länken www.evp.slu.se/tradgard/usch.pdf
Här står hur man använder urin som gödsel. Har för mig att det också står hur nära inpå skörd man kan gödsla. Det finns ju komersiella grönsaksodlare som använder urin från ekobyar.
och hittade då denna tråd.
http://217.70.34.228/forums/lofiversion/in...php/t39038.html
Vi hade ett vanligt skithus som vi använde dasstorv i som vi varvade med som sedan blev hämtat av komunen så kallat latrin var fjortonde dag på sommaren. Bor man mitt ute i inget kan man gräva ner det som de gjorde för ,finns lådor av papp med plast i som är återvinningsbart som man kan gräva ner också.Sedan är det väl mulltoa eller kemtoa osv som gäller.
På landet har vi en mulltoa och en separett - om jag har uppfattat saken rätt.
Mulltoan håller på att driva min pappa (han som tar hand om dem) till vansinne medan separetten funkar jättebra. Mulltoan funkar bra så länge det bara är mamma och pappa där men så fort vi andra kommer så "skiter det sig", så att säga.
CITAT (Peztis @ 19-04-2011, 19:48)

På landet har vi en mulltoa och en separett - om jag har uppfattat saken rätt.
Mulltoan håller på att driva min pappa (han som tar hand om dem) till vansinne medan separetten funkar jättebra. Mulltoan funkar bra så länge det bara är mamma och pappa där men så fort vi andra kommer så "skiter det sig", så att säga.
Nackdelen med mulltoa, ja. Men vi har kissförbud i mulltoan, max 3-4 gånger om dagen får man kissa där, finns buskar att vattna där ute. Funderar på att byta till separett. Men det får väl bli när man sparat ihop till en.
Pappa brukar säga att om han vetat det han vet nu så hade han aldrig köpt en mulltoa utan två separett.
Men den där separetten det verkar finnas sån som ser ut som en vanlig toa där man ska köra nån fläkt,Ni som har är det en sån som man använder på ett gammeldags dass typ detta
http://www.blocket.se/gavleborg/Utedass_32...m?ca=16&w=3det är en sån jag är intresserad av
eller
http://www.blocket.se/ostergotland/Separet...m?ca=16&w=3
malarmaster
20-04-2011, 05:54
jag har en separett villa,fungerar så att inuti finns en hink med plastsäck för fasta avfallet o en separation som leder bort urinen via slang,det blandas alltså aldrig.Förutsätter att alla sitter ner när de urinerar,(även män). urinen kan samlas upp i typ dunk o användas eller tömmas på lämpligt ställe/alternativt att man bygger en infiltration o leder det direkt ner i marken(kan finnas kommunala regler om detta).
fasta avfallet kan komposteras eller grävas ner.i o med att det inte blandas med urinen är det torrt o relativt luktfritt. separett villa har inbyggd fläkt som leder bort lukt i toarummet(förutsätter el) via vent rör.
elförbrukningen är minimal.finns varianter med självdrag,ventrör genom taket . Jag är helnöjd med min,det enda man får hålla ett öga på är slangen ut då det kan bildas avlagringar i den men i mitt fall beror det troligen på att jag har dåligt fall på slangen. Ulf
Gossen Ruda
20-04-2011, 07:53
Jag har en gammal(drygt 10 år) separett eller liknande. Försedd med utsug via en fläkt. Funkar bra efter lite modifikation. Först plockade jag bort locket som täckte skithålet och sen funktionen som roterar dassaspannen. Gillade inte att dessa prylar trädde i funktion när jag satte mig ner, det blev lite vingligt. Sen var nätet som täckte utblåset för glest så småflugor lyckades ta sig ner, trots fläkten. Urinen rinner ut i botten på trädgårdslandet och skiten tömmer jag i en särskild komportbehållare. Jag har ännu inte behövt tömma denna, skiten bryts ner lika snabbt som jag fyller på.
malarmaster
20-04-2011, 19:02
Ruda,ser att du gjort samma modifieringar som jag.Hur stort fall har du på utgående slang? min tenderar att slamma igen trots spolning med vatten. Ulf
*Stintan*
20-04-2011, 19:19
Tror inte fallet har så stor betydelse då det alltid bildas urinavlagringar i slangarna. Att spola igenom med vatten hjälper kanske ett tag men sen är min erfarehet att man får byta slangen.
Gossen Ruda
20-04-2011, 19:30
Lutningen är inte så kraftig men än har jag inte märkt några problem. Jag har en skopa hängande vid toan och spolar alltid efteråt med lite vatten. Nu blir det bara pink när det är skitdags, annars vattnar jag omgivningarna.
Bra svar! Vi har ju visserligen ström i stugan men ej i dasset
http://www.blocket.se/alvsborg/Separett_co...m?ca=16&w=1 Skulle man kunna sätta in denna på utedasset? verkar ju bra i pris och väldigt lättvindigt,va tror ni?
malarmaster
02-05-2011, 16:31
är en mindre variant av min separett men funkar nog alldeles utmärkt till fritids/sommarboende. bara kolla så att du får avluftningsröret med .sedan får du köpa ny slang till urinen,separett tar bra betalt för sina grejor.jag hittade slang hos en hydraulfirma för halva priset. Ulf
mamamaggan
05-11-2011, 14:32
Undrar lite vad TS har gjort . Har det installerats något och i så fall vad ? Funkar det bra ?
Sitter här och är lite fundersam. Vi har en multoa vid sommarstugan som har fungerat alldeles utmärkt i c:a 15 år. Inga problem varken när vi är få eller många , man ställer in fläkt och värme efter antal användare.
Det är värmeslingor i botten om det blir för vått och då torkar " geggan " upp.
Nu har jag en fråga. I vår kommun håller man på med inventering när det gäller alla sorts enskilda avlopp och hur man har löst toaproblemet. Vanligt torrdass får vi inte ha längre , kommunen tömmer dem inte sedan flera år tillbaka.
Om jag har förstått problemet rätt så vill de inte att man har mulltoa. Det som tydligen är problemet är efterkomposteringen.
Hela grejen med mulltoa är väl att den är miljövänlig ? Vi tömmer våran en gång per år , tidig vår , då den stått orörd hela vintern. Den töms i vår öppna kompost och då ser toainnehållet ut som jord mer eller mindre.
Någon här som vet hur det ser ut på andra ställen ? Vad gäller i andra kommuner ? Har mulltoan spelat ut sin roll som miljövänlig ?
Huggorm
05-11-2011, 14:52
I min kommun och många andra går det fint att använda mulltoa, och man kan skriva något avtal med någon av traktens bönder som kan ta emot innehållet som gödsel. Samma med urin för de som separerar. Själv har jag ju egen mark som jag kan sprida innehållet på.
mamamaggan
05-11-2011, 15:06
Det är väl så det ska fungera , att man tömmer och lägger det någonstans där det kommer till nytta.
I vår kommun får man som sagt var inte ha torrdass överhuvudtaget så någon separett får man inte ha.
Verkar som om de vill att vi ska installera WC allihop i våra stugor , kanske hänger ihop med att de har skapat en organisation , fristående tror jag , som ska sköta slamtömningen och som tar väldigt bra betalt.
Den som tidigare anlitat ett fristående företag för tömning av t ex avloppsbrunn ska numera inte få göra det utan vara tvungen att anlita det nya " företaget " som blir mycket dyrare.
Man har en minitaxa för tömning , ett visst antal kubik , och så måste man tömma minst vartannat år. Den mängden kommer vi som har sommarstugor kanske upp i efter 10 år så det känns inte bra att behöva lägga ut tusenlappar varje eller vartannat år på en bråkdel av det de tar betalt för.
Dessutom vill de har framkörningsavgift av varje sommarstugeägare fast de kanske tömmer 10 brunnar på samma område.
Gossen Ruda
05-11-2011, 20:10
Låter som om man fixar en födkrok till det fristående företaget. Mygel på hög nivå. Kan ju tillägga att vid sommarstugan har jag en separerande toalett och komposterar resten själv. Eller rättare sagt, tömmer det i en speciell kompost där det förmultnar snabbare än jag fyller på.
Jo vi köpte separetten på blocket den hade skyddsplasten kvar.De funkar alldeles utmärkt .mm det är väl ingen skitkomun du har stugan i

nej skämt åsido kan ni inte kompostera det låter ju både dyrt å miljöovänligt
merlin68
07-11-2011, 00:19
När jag var barn bodde det en gubbe i grannskapet som torkade sitt bajs och använde det sedan tillbränsle i sin kamin
mamamaggan
07-11-2011, 02:10
CITAT (Klint @ 07-11-2011, 00:13)

Jo vi köpte separetten på blocket den hade skyddsplasten kvar.De funkar alldeles utmärkt .mm det är väl ingen skitkomun du har stugan i

nej skämt åsido kan ni inte kompostera det låter ju både dyrt å miljöovänligt
Bra då vet jag vad ni valde.
Det här som kommunen hittat på ska jag kolla med länsstyrlesen , tror att det är de som är tillsynsmyndighet .
Har varit in på kommunens hemsida och kollat blanketter hos miljökontoret. Det skumma är att det finns en blankett som man skriva ut och skicka in . Där ansöker man just om att få bestämma själv vem som ska tömma och hur ofta.
Står däremot ingenting om mulltoa , utom att man måste ha tillstånd . Ingenting om att man måste tömma den på något speciellt ställe /behållare.
Finns det någon här som hört tals om de här reglerna kring mulltoa ?
Som sakt innan vi rev stugan här byggde nytt och flyttade hit permannet grävde ner vatten o avlopp så hämtade komunen latrinen var fjortonde dag !så hemskt är det ju inte med utedass det var det enda många hade på 50-talet just utedass med vedbod .Det är ju inte så att man ska "sova "på dasset man ska ju bara skita där och så finns det specialtorv att strö med så man slipper lukten !Men det är helt klart att det är bättre med spoltoa och dusch inne ;)Men att ha sommarstuga innerbär ofta ett annat levene lite obekvämare och med utedass eller torrtoa och sommarvatten .Saknar det där lite back to basik ibland det var ganska mysigt att sitta på dasset och se ut över sjön

och att ha vatten med sig på dunk borra hål i isen för att få diskvatten och få elda upp i öppna spisen när det ven i knutarna av snö och vind

Saknar det ibland !
CITAT (Motti @ 08-11-2011, 00:19)

Som sakt innan vi rev stugan här byggde nytt och flyttade hit permannet grävde ner vatten o avlopp så hämtade komunen latrinen var fjortonde dag !så hemskt är det ju inte med utedass det var det enda många hade på 50-talet just utedass med vedbod .Det är ju inte så att man ska "sova "på dasset man ska ju bara skita där och så finns det specialtorv att strö med så man slipper lukten !Men det är helt klart att det är bättre med spoltoa och dusch inne ;)Men att ha sommarstuga innerbär ofta ett annat levene lite obekvämare och med utedass eller torrtoa och sommarvatten .Saknar det där lite back to basik ibland det var ganska mysigt att sitta på dasset och se ut över sjön

och att ha vatten med sig på dunk borra hål i isen för att få diskvatten och få elda upp i öppna spisen när det ven i knutarna av snö och vind

Saknar det ibland !
och
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.