Full version: Gamla pioner
kefe
Mina pioner har stått på samma ställe i säkert 20 år. Nu börjar de bli glesa i mitten, varje pion växer som i en ring med ett tomrum i mitten. Vad ska jag göra fär att dom ska bli frodiga igen? Är det dags att plantera om dom?
Bassam
Hej

Du klippa ner dem ner och gödsla med naturlig gödsel eller kompost så de ska blir bra men fram tiden glömma inte beskär bra för att ljus ska komma inne annars ska få samma problem.

H:Bassam
kefe
Vadåå klippa ner? Dom har ju inte kommit upp ännu. Gödsel får dom varje vår och sommar.
KRT
Jag är absolut ingen pionexpert, men jag vet att de inte gillar att stå djupt, kan det vara så att det samlas en massa löv och liknande i mitten så mitten av plantan ligger djupare i jorden än ytterkanterna? I så fall borde det kunna avhjälpas genom att man lyfter plantan och sätter den mindre djupt i jorden.
Bara en tanke, som jag inser att jag borde kolla i mina egna pioner eftersom jag har lite samam problem smile.gif
Gunilla T
Dax att ta upp och plantera om - många perenner börjar växa i en ring om de stått alltför länge. Det blir brist på ljus i mitten och växterna söker sig mot ljuset.

Plantera inte pionerna för djupt!
kefe
Ok!
Jag misstänkte att det är dags för omplantering. Vilken tidpunkt är bäst för omplantering? Vill ju inte missa årets blommor.
thanks.gif för svaren.
kefe.
ingrids
Du kan vänta till efter blomningen med att plantera om och dela, vilket kan vara läge att göra om du ändå planterar om, efter blomningen men kanske inte när sommaren är som hetast. Jag har plantera pioner i slutet av september i zon 5 och det verkar funka bra, även om alla inte tittat upp efter den långa och hårda vintern än.
octachoron
Min erfarenhet av pioner är att det efter tillräckligt lång tid blir ringar med tom jord i mitten av dem. Då alla pioner inte gillar att man delar och gräver i dem så får man fundera på i fall man behöver dela på dem.
Här finns en bondpion som är över 50 år gammal och blommar överdådigt men som växer i en stor cirkel. Detta påverkar dock inte blomningen.
Eva i Skåne
Det är inte heller så lätt att gräva upp pioner som stått många år på samma ställe. Jag har försökt två gånger. Första gången var det en som stått säkert 30år. Det slutade med att jag fick upp bitar (som blev till nya plantor) men huvuddelen fick stå kvar och blomar fint igen.
I helgen grävde jag med ena sonens hjälp upp en bondpion som stått i kanske 15år. Vi slet med var sin grep från två håll och höll på att slå i backen flera gånger. Till slut sprack roten, vilket inte heller göra nåt eftersom plantan var så stor och nu kan bli flera nya, men det finns massor av rotspetsar kvar i jorden. Kanske det kommer växa pioner på ursprungsplatsen igen...?
Crazy4Flowers
Eftersom pionen inte har kommit upp ännu borde det väl gå bra att plantera om nu, man köper rötter med ögon och planterar dom nu.... troligen så blir du utan blommning i år eller så blir den inte lika bra, men nästa år borde det bli bättre.

Eller kolla om du har en massa i mitten som du kan försiktigt ta bort, det kan ha blivit lite mycket löv o jord mitt i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon