mimella
17-04-2011, 14:36
Har två gamla äppleträd som i stort sett är en tjock stam och tre grenar på toppen. Frukten är inte speciellt god, men träden ger skörd i alla fall. Har tidigare tänkt kapa dem, men funderade på om det går att ympa in något gott i dem? Hur många skott kan man ympa in på en gång i så fall? Hur högt sätter man dem?
Träd med låg tillväxt och i övrigt dålig kondition är inte så stor idé att ympa. Man kan prova att ympa i smalare grenar. Ympar som sätts i grenar med stark tillväxt har bättre chanser att klara sig, och det är oftast de i toppen och de som har mycket ljus i ytttre kronan.
Får man igång tillväxten i träden genom jordluckring kan man börja tänka på att ympa om hela trädet.
benny4ever
28-10-2016, 20:23
Fått många bra svar ser jag, jag hade lite liknande frågeställning som du. Tillslut tröttnade jag och ringde www.ympservice.se (som hjälper till med ympning) och frågade om dom kunde hjälpa mig, var ute efter några ovanliga äppelsorter också.
Slutade med att de kom ut till mig och ympade mina äppelträd (mot betalning) men då fick jag också en lektion i hur man gör så nu kan jag göra det själv.
Allvarligt?
maken till oförtäckt företagarsreklam och nytt rekord i att skriva i gamla trådar till liv var det länge sedan jag såg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.