CITAT (amaira @ 19-04-2011, 10:16)

Det kan som sagt vara mycket som kan dyka upp ur din puppa, men en möjlighet jag tänker på, är noshornsbaggen. Den fullbildade skalbaggen är ca 4 cm lång, samt bred och kraftig. Det säger sig självt att det måste till en stor puppa för att rymma en sådan.
Skalbaggen är vacker och maffig, en upplevelse att få träffa på!! Och den gör ingen skada varken som larv eller vuxen, den är bara vacker och fin.
Läs om Stor noshornsbagge här.Larven lever ju inte direkt i jord utan i kompost, men det kanske du har tillfört? Eller "nåt".
Puppor som jag gräver upp ur marken, sätter jag tillbaka i jorden på annan plats där inget stör, och inga går. Hur de ska ligga vet jag inte, men jag sätter den högst en dm ner och lös jord plus kanske löv över (beroende på hur det låg från början).
Titta hur platsen ser ut som den låg på. Soligt? Skugga? Vandrande skugga? Försök välj och skapa en liknande miljö (även mikromiljö, typ).
Ifall puppan till noshornsbaggen är lika stor som larven så måste den vara gigantisk. Såå stor var inte den här. Jag hittade många sådana larver och färdiga skalbaggar i hästgödseln jag köpte till mitt förra ställe.
Är puppor ungefär så stora som larven?
CITAT (Gossen Ruda @ 19-04-2011, 10:52)

Puppor i denna storleksklassen kan bara vara skalbaggar eller fjärilar(svärmare). Att skilja mellan dessa grupper är lätt, skalbaggspuppor är alltid fria. Dvs ben, antenner och vingar ligger i fickor som är fria från kroppen. Fjärilspuppor har dessa fickor tryckta intill kroppen så man bara ser konturerna. En del stora svärmare kan dock ha fritt sugrör.
Det där var lite svårt att förstå för en amatör. Har du någon bild du kan länka till som visar hur du menar.