Full version: En jättepuppa!
Christa
När jag grävde i landet häromdagen kom det upp en jättestor puppa. Inte gigantisk precis men väldigt mycket större än dom man brukar hitta. Kanske 4 cm lång och 1 cm tjock.

Är det någon som vet vad det kan vara?

Skulle vara intressant om någon vet vilka slags insekter det kan vara över huvud taget som man hittar som puppor i jorden.

Jag brukar mylla ner dom lite någonstans där de får vara ifred men jag vet ju inte om det är skadedjur eller vad det kan vara.
amaira
CITAT (Christa @ 17-04-2011, 16:47) *
Skulle vara intressant om någon vet vilka slags insekter det kan vara över huvud taget som man hittar som puppor i jorden.

De flesta skulle jag tro. Skalbaggar, fjärilar, steklar ...

Jag kan inte svara dig alls, på din specifika fråga. Bara "påminna" alla om, att använder man konstgödsel så tar man död på både larver och puppor i jorden. (Och de är verkligen inte "skadedjur" allesammans wink.gif )

Det här var bara en allmän upplysning, inte ett speciellt påpekande till dig Christa. smile.gif
Gossen Ruda
Utan bild eller noggrann beskrivning är det nog kört att kunna bestämma den.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2011, 12:55) *
Utan bild eller noggrann beskrivning är det nog kört att kunna bestämma den.

Jag får väl se om den ligger kvar där jag lade den och ta ett kort. Finns det många som är så där stora?

Jag har ju grävt i jorden i hela mitt liv och aldrig sett en så stor tidigare. De där små nötbruna hittar man ju ofta.

Vad tycker du är det bästa att göra om man hittar en i köklandet när man håller på och gräver och gödlar?
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 18-04-2011, 21:27) *
Jag får väl se om den ligger kvar där jag lade den och ta ett kort. Finns det många som är så där stora?

Jag har ju grävt i jorden i hela mitt liv och aldrig sett en så stor tidigare. De där små nötbruna hittar man ju ofta.

Vad tycker du är det bästa att göra om man hittar en i köklandet när man håller på och gräver och gödlar?

Gräv ner den igen så den kan kläckas. Vet du inte vad det är så låt den vara.
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2011, 21:50) *
Gräv ner den igen så den kan kläckas. Vet du inte vad det är så låt den vara.

Hur djupt skall man gräva ner dom? När man grävt upp dom av misstag så vet åtminstone inte jag hur djupt den låg från början. Jag brukar gräva ner dom en eller ett par cm beroende på om det är något annat att täcka med också. Jag har tänkt att det viktiga nog är att den får ligga skyddad mot uttorkning.

Hur vanligt är det med jättepuppor? Har som sagt aldrig sett en så stor förut.
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 19-04-2011, 06:54) *
Hur djupt skall man gräva ner dom? När man grävt upp dom av misstag så vet åtminstone inte jag hur djupt den låg från början. Jag brukar gräva ner dom en eller ett par cm beroende på om det är något annat att täcka med också. Jag har tänkt att det viktiga nog är att den får ligga skyddad mot uttorkning.

Hur vanligt är det med jättepuppor? Har som sagt aldrig sett en så stor förut.

Nån cm räcker, bara så de inte ligger öppet. Varje insekt som kläcks kommer ur en puppa så det finns en hel del.
amaira
Det kan som sagt vara mycket som kan dyka upp ur din puppa, men en möjlighet jag tänker på, är noshornsbaggen. Den fullbildade skalbaggen är ca 4 cm lång, samt bred och kraftig. Det säger sig självt att det måste till en stor puppa för att rymma en sådan.

Skalbaggen är vacker och maffig, en upplevelse att få träffa på!! Och den gör ingen skada varken som larv eller vuxen, den är bara vacker och fin.

Läs om Stor noshornsbagge här.

Larven lever ju inte direkt i jord utan i kompost, men det kanske du har tillfört? Eller "nåt".

Puppor som jag gräver upp ur marken, sätter jag tillbaka i jorden på annan plats där inget stör, och inga går. Hur de ska ligga vet jag inte, men jag sätter den högst en dm ner och lös jord plus kanske löv över (beroende på hur det låg från början).

Titta hur platsen ser ut som den låg på. Soligt? Skugga? Vandrande skugga? Försök välj och skapa en liknande miljö (även mikromiljö, typ).
Gossen Ruda
Puppor i denna storleksklassen kan bara vara skalbaggar eller fjärilar(svärmare). Att skilja mellan dessa grupper är lätt, skalbaggspuppor är alltid fria. Dvs ben, antenner och vingar ligger i fickor som är fria från kroppen. Fjärilspuppor har dessa fickor tryckta intill kroppen så man bara ser konturerna. En del stora svärmare kan dock ha fritt sugrör.
Christa
CITAT (amaira @ 19-04-2011, 10:16) *
Det kan som sagt vara mycket som kan dyka upp ur din puppa, men en möjlighet jag tänker på, är noshornsbaggen. Den fullbildade skalbaggen är ca 4 cm lång, samt bred och kraftig. Det säger sig självt att det måste till en stor puppa för att rymma en sådan.

Skalbaggen är vacker och maffig, en upplevelse att få träffa på!! Och den gör ingen skada varken som larv eller vuxen, den är bara vacker och fin.

Läs om Stor noshornsbagge här.

Larven lever ju inte direkt i jord utan i kompost, men det kanske du har tillfört? Eller "nåt".

Puppor som jag gräver upp ur marken, sätter jag tillbaka i jorden på annan plats där inget stör, och inga går. Hur de ska ligga vet jag inte, men jag sätter den högst en dm ner och lös jord plus kanske löv över (beroende på hur det låg från början).

Titta hur platsen ser ut som den låg på. Soligt? Skugga? Vandrande skugga? Försök välj och skapa en liknande miljö (även mikromiljö, typ).

Ifall puppan till noshornsbaggen är lika stor som larven så måste den vara gigantisk. Såå stor var inte den här. Jag hittade många sådana larver och färdiga skalbaggar i hästgödseln jag köpte till mitt förra ställe.

Är puppor ungefär så stora som larven?

CITAT (Gossen Ruda @ 19-04-2011, 10:52) *
Puppor i denna storleksklassen kan bara vara skalbaggar eller fjärilar(svärmare). Att skilja mellan dessa grupper är lätt, skalbaggspuppor är alltid fria. Dvs ben, antenner och vingar ligger i fickor som är fria från kroppen. Fjärilspuppor har dessa fickor tryckta intill kroppen så man bara ser konturerna. En del stora svärmare kan dock ha fritt sugrör.

Det där var lite svårt att förstå för en amatör. Har du någon bild du kan länka till som visar hur du menar.
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 19-04-2011, 15:38) *
Det där var lite svårt att förstå för en amatör. Har du någon bild du kan länka till som visar hur du menar.

Prova med att Googla efter bilder på skalbaggspuppa resp fjärilspuppa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon