VackraFia
17-04-2011, 16:24
Jag har en rabatt i trädgården där jag har ordentligt problem med kirskål.
Jag har inte en chans mot den eftersom mina blommor växer så tätt i den.
Ska inte ha kvar rabatten på det stället eftersom den är ful och väldigt dåligt placerad.
Kan man frilägga plantornas rötter helt och hållet när man flyttar dom för att bli av med alla kirsrötterna eller är det en för stor chansning vid flytt?
Jag har precs flyttat en rad buxbom som var helt överväxta med kirskål och jg gjorde precis så - skakade av all jord och plockade bort alla kirskålsrötter. Antar att det kan slinka med någon trots allt, men är det bara några rötter kan man ju rå på dem genom att luka i den nya rabatten.
Gunilla T
17-04-2011, 16:43
Skaka av så mycket jord du kan och ställ sedan växterna i en hink med vatten. När jorden rinner av rötterna ser du ganska väl om det finns kirskålrötter kvar. Var jättenoga så att du inte får med kirskålen i den nya rabatten för då har du omgående samma problem igen eftersom kirskålen växer in i rötterna på andra växter.
VackraFia
17-04-2011, 16:47
jag får göra så. just nu är det ju helt omöjligt, var jag än gräver så är jag och drar i något fint som är på väg upp och det suger ju verkligen att man ska behöva förstöra allt annat för den jäkla kirsen.
Jag måste flytta pioner nu va?
Gunilla T
17-04-2011, 16:50
Pioner mår nog bäst av att flyttas på hösten eller iaf efter blomningen men visst går det nu också men de kanske inte blommar i sommar.
VackraFia
17-04-2011, 16:57
det var svaret jag ville ha eftersom jag inte kan flytta dom just nu egentligen
VackraFia
17-04-2011, 17:20
Växter som också ska flyttas är
Rönnsumak
Kärleksört
Silverax
Korallkornell
Prästkrage
när ska man flytta dessa?
Gunilla T
17-04-2011, 17:32
Ingen av de växter du nämner är särskilt känslig så flytta när det passar dig bäst - kanske inte under den allra varmaste delen av sommaren. Det du bör tänka på är att vattna ordentligt.
VackraFia
17-04-2011, 21:41
tack!
fortätter här lite med andra frågor om det är okej.
Jag bor i skåne och har lerjord, inte så hård lera den första biten som alla andra har eftersom halva min trädgård har varit ett trädgårdsland en gång i tiden.
när jag gräver upp gräset och gräver ur rabatten, vad ska jag jordförbättra med?
sand? kogödsel? torv?
Hej!
Jag föreslår att du jordförbättrar med barkmylla för att få lite grövre struktur, denna förbättring bör upprepas några år. På kort sikt kan man använda torv.
Jag har lerjord och första åren försökte jag med sand, det gick bra först men det blev ingen varaktig förbättring.
Har nu använt barkmylla som grundförbättring och torv där emellan. Har en helt fantastisk jord som bildar såna där små mjuka kulor när man arbetar i den.
Lycka till!
Kefe
Gunilla T
18-04-2011, 07:50
Allt organiskt material fungerar som jordförbättring men det gäller att vara systematisk. En gång är ingen gång men fyller du på med organiskt material varje vår så har du så småningom en väldigt fin mylla.
Sand är inte bra - sand och lera blir cement! Du kan använda grovt grus - typ gårdsgrus istället.
octachoron
18-04-2011, 10:13
Och det är inte säkert att grovt grus förbättrar leran, det kan faktiskt bli sämre (kompaktare) efter att man tillsatt grus. Det bästa är att tillsätta organiskt material.
VackraFia
18-04-2011, 12:28
då kör jag barkmull och kogödsel nu när jag gör rabatten och kanske slänger i lite hästgödsel till hösten för sånt har jag gott om.
Gossen Ruda
18-04-2011, 17:43
Jag har flyttat om i stort sett hela trädgården vid sommarstugan på det här sättet. Upp med växterna och bort med all jord och kirskålsrötter. Sen satte jag ner växterna i platkrukor så jag hade koll på vad som kom upp. Kom det upp kirskål så gjorde jag om proceduren eller slängde växten. Jag vann, nästan. Det har uppstått en del dottermetastaser men i år skall spaden i marken igen. Det går fö att använda Roundup även när kirskålen vävt sig in i andra växter, det var på det sättet jag fick dagliljorna rena.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.