Gunvor Nilsson
Jag fick en krysantemum för två somrar sedan.
Färgen på blommorna är mörk cerise och höjden på växten är ca 30-40 cm. De yttre kronbladen är rörformade vilket skiljer den från "vanlig" krysantemum. Jag har sökt på webben men hittar inte just den varianten. Den har varit ganska vanlig i handeln sista åren.
Den blommade i flera månader första året och jag fick den att övervintra och blommade från maj i år till in i september - en riktig kämpe. Så hittar jag en hemsida där "experten" påstår att krysantemum är ettårig och en köp- och- slängväxt! Man skall inte tro allt som skrivs på internet!
Men min fråga: vad är det vetenskapliga namnet på min blomma? Någon som vet?
Åsa, mälardalen zon 2
Både Dendranthema(krysanthemum) och Argyranthemum (margerit) som förr hörde till släktet Chrysanthemum, är fleråriga men de brukar ofta odlas som slit och slängväxt. Växter som hör till släktet Chrysanthemum brukar vara ettåriga ex. ringkrage (Chrysanthemum carinatum)

Dendranthema och Argyranthemum går att övervintra år från år precis som pelargoner, har man ett svalt och ljust utrymme + vattnar sparsamt så brukar de må bäst.

Vilken sort Dendranthema du har, har jag tyvärr ingen aning om, det finns en mycket stor mängd olika namnsorter av Dendranthemor ute i handeln.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon