Magnea
Jag har en åkerholme till mitt förfogande och jag drömmer om att skapa en "hemlig trädgård" där. En oas med olika vackra träd och växter, troligtvis omgärdade av något slags staket men klätterväxter på, så att det blir som en mur, och ett vindskydd såklart.

Möjligheterna är många, problemen likaså. Jag skall skriva en lista, men först presenterar jag lite bilder.

Magnea
Som ni ser är det fullt med träd, vissa rätt fina, andra sådana som kan tas ned eftersom annat växer upp. Mest Björk och Asp, men en och annan Ek, rönn, Tall etc.

Det är gräs på marken, och rätt stenigt som ni ser, särskilt utåt kanterna. Det är en hel del sly och massor av buskar av någon sorts nyponros. De är överallt och sprider sig, så dem måste jag försöka bekämpa.

Jag har alltid älskat träd, och vill gärna försöka mig på träd som inte riktigt klarar denna zon, så det måste byggas upp så att förutsättningarna blir bättre för t. ex. Mullbär, Ginkgo, Äkta Valnöt, Trumpetträd och mycket mer. Jag har en liten Manchurisk valnöt som bara är några decimeter hög, som kan planteras ut på rätt plats, den skall ju vara härdig så det är nog inga problem.

Fördelarna med denna plats är:

Jag kan göra nästan vad jag vill här
Gott om plats, runt en hektar stor (10.000m2)
Kan bli riktigt häftigt
Plats för många träd
Gott om sten som man kan använda för trädgårdsbygge
Rätt varierande men både gräsytor och mindre berghällar

Nackdelar:

Massor av jobb
Massor av sly/ogräs/nyponbuskar
Långt till vatten
Mycket sten
Läget är lite avsides, men det har också sin charm
Mycket älg och rådjur som kan ställa till det

Det finns säkert många fler fördelar/nackdelar som jag inte kommer på just nu.

Vi har zon 2/3 här, det kan vara blåsigt och det är kallt på vintern. Men sommrarna är varma och om man vindskyddar så gott man kan blir det säkert rätt bra.

Min tanke är som jag skrev att med tiden hägna på något vis, för att få bort rådjur och älg. Det måste göras stabilt i alla fall i vissa sektioner så att tyngre klängerväxter kan växa upp och bilda en "mur" runt. Kanske Bokharbinda, klätterhortensia, pipranka etc. Det får inte vara för dyrt, men inte heller för bräckligt så att det måste göras om ofta.

Om jag talar snällt med gubben får jag kanske hjälp att medelst traktor göra vissa saker, gräva lite, flytta stenar och annat.

Man skulle kunna inrätta en damm, eller annan typ av vattenreservoar för bevattning.

Som ni hör är det oändliga möjligheter, men väldigt mycket jobb. Det kommer ta massor av tid och ork, som jag inte har så mycket av för tillfället.

Vad tror ni om detta? Jag vill gärna höra era synpunkter och få goda råd. Jag har inte så mycket känsla för lanskapsdesign, så ni får gärna komma med idéer!

Sedan skall jag försöka att åtminståne börja med något litet, så att det åtminståne finns något att jobba ifrån. Självklart lägger jag upp bilder eftersom.
ingrids
Det jag tänker är att du skulle kunna ha zoner med olika uppodlingsgrad. T.ex. låta bara ett mindre område vara inhängnat med känsligare buskar och blommor och bara skydda träden medan de är små och låta dem växa utanför stängslet. Bygg en bod innanför stängslet också, så du har någonstans att förvara saker och fly undan regnet. Du kan göra en hel del "domesticering" av åkerön med små medel - måla en sten eller ett dött avbarkat träd i någon färg du tycker passar in, lägga stenar i rader eller spiraler. Plantera några träd på platser du tidigt kan bestämma att du inte ska gräva om mycket. Dra igång det riktigt tunga jobbet när du har mer tid och ork.
Tullia
Åhhh, vad läcker det kan komma att bli!

Fantasin går verkligen igång på din beskrivning.

Jag är inte så kunnig att jag ska uttala mig om en massa saker - det får andra här göra. ...och låt fantasin och kreativiteten löpa fritt nu!

Det jag egentligen vill säga är att jag vill uppmuntra dig att fortsätta beskriva ditt projekt här. För varje skriftligt svar så finns det nog många fler nyfikna läsare som gärna vill följa ditt arbete - utan att de kanske skriver så mycket...
Magnea
Tack för era uppmuntrande ord!

Idag tog jag de första spadtagen, och planterade en Pipranka mot en björkstubbe som är 3 meter hög. Bredvid den gjorde jag en liten rabatt dit jag förpassade tre Digitalisplantor som verkar vilja ge mig ett bonusår, vi får se om de överlever och blommar i sommar igen.

När man just planterat något så ser det så deppigt och litet ut, så jag skickar inte med någon bild än, väntar tills plantorna har tagit sig lite.
Gossen Ruda
Ser intressant ut. Jag skulle nog inte satsa på zonknäckare, det ser ut att kunna bli ett riktigt blåshål med åtföljande kalla vindar. Kraftiga vindskydd behövs nog.
Gunilla T
Vill absolut inte vara någon glädjedödare för dina härliga framtidsdrömmar men det är nog bra att noga tänka igenom och planera för projektet. Vilka växter kan anpassa sig i den miljön? Att börja med träd och buskar som bildar en stomme i hela trädgården är en början, träd växer ju långsamt.

Att gräva små rabatter här och där och plantera in olika växter kommer nog att göra dig besviken. Hela marken är förmodligen genomvuxen av trädrötter så små öar av rabatter kommer snabbt att invaderas av trädernas rötter. Tror inte att piprankan kommer att klara miljön..

Vindskydd är bra att börja med...

Asprötter är besvärliga och hugger man ner aspar så stimuleras rotskotten, fundera över vad du måste göra med asparna - inga trädgårdsväxter orkar i längden konkurrera med dem.
Gäller även björk...
Hela området måste också jordförbättras för att det nya du planterar skall ha en chans att etablera sig.

Dethär är kanske inte det du vill höra men...
Magnea
Faktiskt så är det inte så mycket rötter, i alla fall inte där jag grävde, det är rätt glest med träd även om det inte ser ut så på bilden.

Jorden var extremt fin, mullrik och sandig, inte alls som leran jag har i trädgårdslandet. Jag tror att det är riktigt fin, näringsrik jord faktiskt.

Asparna avvaktar jag med att ta ner, men om det behövs så barkar jag dem först, så att de får självdö, eller kapar dem på en eller några meters höjd, och använder dem som klätterställningar. Då skjuter de inte så många rotskott.

Men visst är det en ofantlig uppgift att ta sig an denna plats, och jag orkar kanske inte i längden, men jag börjar smått, så får vi se sedan.

Tack för att ni delar med er av era tankar!
Orkidétjuven
Jag håller faktiskt med Gunilla här. Vill inte heller vara ngn glädjedödare.
Var försiktig med träden. Väl fällda tar det lååång tid innan du får upp ett träd i den storleken och varför egentligen varför blanda in massa exotiska främmande arter när du har en så fin och härlig svensk naturtomt? Du borde vårda om den istället om du frågar mig. Åkerholmar är viktiga ur en biologisk synpunkt. De är ju öar av naturlig vegetation i en annars enformig miljö. Att blanda in fler extotiska arter behöver inte betyda att man ökar antalet arter för att öka mångfalden, utan tvärtom. Minskar den.
Det enda du skulle kunna tillverka kanske är en liten damm. Många djur kommer dra nytta av den.
Sätt upp olika mdeller av holkar annat förslag. Se hur hela holmen ser ut under årtidens växlingar och gör en inventering av vad som växter där under de olika säsongerna, ner till minsta mossa ock kanske orkidee inna du börjar gräva runt

Men bara vad jag anser.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon