Ålgryte
Hittade denna växt i trädgården men vet inte vad det är. Är det någon som känner igen den?

Det är endast en stjälk som sticker upp och har 3 st stora trekantiga blad med fläckar.
Stjälken är ca 10 cm.
[attachment=59817:Trekanti..._fl_ckar.jpg]
Gåsis
Jag tycker den är lik indiskt fotblad, podophyllum hexandrum, som den ser ut som liten. Det är isf en riktig liten läckerbit du hittat. Nu kan jag ha fel för jag odlar i zon sju så mina fotblad blir just inte mer än sådär.

/Åsa
Ålgryte
Indiskt fotblad w00t.gif !!!???

Hur kan den ha hittat till min vildmark?
Jag har lagt ut flis från kompostkvarnen i rabatten men har svårt att tro att jag malt annat än redan befintliga växter.

Vad menar du med läckerbit? Är den ovanlig? Kan den ligga och sova i jorden i flera år? Den syntes inte förra våren.
Ranunculus
Jag tycker det liknar ett Trillium blad.
Gåsis
Trillium kan vara rätt, jag blev lite ambivalent för det är ju så få trillium som har fläckiga blad.
Ålgryte
Jag googlade på Trillium och fick veta att den tar 4 år för att gro...
Hittade en bild på Trillium albidum vars blad påminner om de jag har. Mina är mer som stora tjocka klöverblad, trekantiga och fläckiga.

Hur ser Trillium ut innan den har knopp? Jag läste att blomman luktar vanilj rolleyes.gif
Gunilla T
Det är nog någon art/sort av Trillium - det finns ju en del att välja på. Trillium har alltid tre blad - gissar på Trillium albidum.
lavendelgården
Jag tror också att det är en trillium. De ljusa bladen indikerar på att det kan vara en Trillium albidum - som verkligen doftar. Har sett det svenska namnet dofttreblad ibland. Annars, om det nästa år blir röda blommor i st för vita kan det vara en Trillium sessile. Spännande!
Hur som helst - det verkar som om du har fått in en liten goding i din trädgård. Grattis
Åsa
Iren
CITAT (Ålgryte @ 17-04-2011, 20:25) *
Indiskt fotblad w00t.gif !!!???

Hur kan den ha hittat till min vildmark?
Jag har lagt ut flis från kompostkvarnen i rabatten men har svårt att tro att jag malt annat än redan befintliga växter.

Vad menar du med läckerbit? Är den ovanlig? Kan den ligga och sova i jorden i flera år? Den syntes inte förra våren.

Så kul för dig! Tydligen röjer jag inte i trädgården lika bra som du flirting.gif Svårt att hitta på vanliga plantskolor, frågade på både Plantagen o Blomsterlandet idag och dom hade inga alls, mycket på grund av att dom blir för dyra för många... flera hundra kan man få ge...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon