calluone
17-04-2011, 22:24
Hej!
Jag är nyfiken på vilka grönsaker som kan odlas återkommande på samma plats utan negativ effekt. Vore praktiskt att veta
Det är bäst för alla grönsaker att byta plats eller jord varje år, förutom perenna grönsaker som t.ex. sparris.
Om man måste odla på samma plats år efter år, så kan man ev. byta ut jorden på platsen i stället.
Mins jag rätt gillar purjolök att väksa på samma plats.
att byta växtplats för grönsaker handlar ju väldigt mkt om att inte "bädda" för sjukdomar, eftersom olika grupper av grönsaker har olika skadeinsekter och virus- svampsjukdomar. Riskerna blir mycket större helt enkelt. (dessutom växlar man växtplats för att bättre ta vara på gödsling och näring; där baljväxter - som själva "drar in" kväve till jorden - har växt rekommenderar man därför att så det mest näringskrävande nästa år, som kålväxter eller purjo)
Å andra sidan är det ju så att man på många ställen har haft (och har) ont om jord eller ont om plats och därför måste låta samma grödor växa på samma plats. På den ö där jag odlar är det många som odlat t ex potatis och kål på var sitt land i många decennier - de växlar bara vartannat år (om ens det) på grund av brist på odlingsmark. Och länge funkar det, men det blir skorv, och skörden blir allt mindre. Måste man vara på samma plätt får man helt enkelt kompensera med att tillföra ny jord, kompost, gödning etc - men sjukdomsrisken kommer man inte ifrån.
calluone
20-04-2011, 15:16
CITAT (EKLO @ 19-04-2011, 10:10)

att byta växtplats för grönsaker handlar ju väldigt mkt om att inte "bädda" för sjukdomar, eftersom olika grupper av grönsaker har olika skadeinsekter och virus- svampsjukdomar. Riskerna blir mycket större helt enkelt. (dessutom växlar man växtplats för att bättre ta vara på gödsling och näring; där baljväxter - som själva "drar in" kväve till jorden - har växt rekommenderar man därför att så det mest näringskrävande nästa år, som kålväxter eller purjo)
Å andra sidan är det ju så att man på många ställen har haft (och har) ont om jord eller ont om plats och därför måste låta samma grödor växa på samma plats. På den ö där jag odlar är det många som odlat t ex potatis och kål på var sitt land i många decennier - de växlar bara vartannat år (om ens det) på grund av brist på odlingsmark. Och länge funkar det, men det blir skorv, och skörden blir allt mindre. Måste man vara på samma plätt får man helt enkelt kompensera med att tillföra ny jord, kompost, gödning etc - men sjukdomsrisken kommer man inte ifrån.
Tack för ditt utförligt svar och även till ni andra. Jag är införstådd med denna princip, men är ute efter undantag från denna "tumregel". Finns det inga växter som är extremt kravlösa och har lite eller inga fiender/sjukdomar att oroa sig för? Jorden kan man ju alltid gödsla. Precis som rosita skrev så finns det ju perenna grönsaker som ex. sparris som måste växa på samma plats åtminstone 2 år för att ge avkastning. Perenner över lag har man ju på samma plats i flera år och det borde väl finnas även annueller som kan växa utan större risk på samma plats år efter år?
jag tror inte att man kan göra annat än att testa sig fram från tumregeln, men visst är det givetvis så att man odlar perenna saker på samma plats - förutom sparris förstås t ex jordärtskocka, jordgubbar, bär och rabarber. Fast mina krus- och vinbärsbuskar har ju samma gissel år efter år just för att de "sitter fast": med kalätna grenar eftersom motten lägger sina ägg i jorden under buskarna.)
För mig som har många små land, och som har en hel del skadedjur (mest fjärilslarver, jordloppor och åkersnigel) och en del svampsjukdomar (skorv) tänker jag så här: Inte kål och sallat på samma ställe eftersom åkersniglarna lägger ägg i jorden och älskade kålen och sallaterna förra året, samma sak när jag haft angrepp av morotsfluga, och samma sak för dillen som fått rost. Men tex rödbetor, selleri, persilja, fänkål och lök har jag inte haft de problemen med, och är inte lika petig med.
Hej
Det är bättre om man plantera inte samma växter år efter år på samma plats på grund att jorden ska fattas någon sort av näring plus varje insekt eller sjukdom älskar någon växt så de ska inte hitta mat som älskar så de blir mindre och svaga.
H:Bassam
malcolm
21-04-2011, 23:46
Jag har hört att det är bra att odla ärter där man tidigare haft potatis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.