Pallas
Vi bor i ett radhus med liten trädgård både på fram- och baksida av huset. Vår framida är både trist, ful och ganska oanvändbar mer än till cykelparkering just nu.

Planen är att nästa vår göra en större "renovering" av trädgården på framsidan. I år vill vi alltså inte lägga några större resurser på att få den fin. Men jag tycker den är så dödligt tråkig så jag tar tacksamt emot tips om hur jag på ett enkelt sätt kan få den iallafall någorlunda trivsam och välkomnande tills det är dags för större förändringar.

Jag har försökt göra en skiss för att ni ska kunna få en uppfattning om hur det ser ut, men den kräver nog en del förklaringar smile.gif
Trädgården består till mesta delen av en mossinvaderad gräsmatta. Trädgårdsgången är av asfalt, även den med ganska mycket mossa på... Mellan huset och gräsmattan ligger ett litet område med kullersten. Här är det istället maskrosorna som regerar.
Vi har ett staket med grind, och framför staketet finns en häck av forsythia.
Framför ytterdörren ligger en trätrall. På gräsmattans vänstra sida finns baksidan av grannens förråd. Förrådet som syns på bilden är alltså vårt förråd. Glömde rita in förrådsdörren som är på mitten av långsidan ut mot asfaltsgången.

[attachment=59835:framsida.bmp]

Hjälp mig med idéer!
Tullia
Ni vet alltså vad ni vill göra med den nästa år?

Det är inget av det som går att tjuvstarta med?

Annars är det väl krukor (om ni skulle tycka att det passar även långsiktigt - synd att slänga) med fina växter som går att placera i lite grupper, som man tänker på.

En sittgrupp som ni vill ha även nästa år? Trasmattor? (Kan bli fint - och så dödar ni lite av det som ändå ska bort...)
malcolm
En bild skulle göra det lättare att ge tips.
Pallas
Tullia:
Tack för svaret!
Ja, i stort sett vet vi det iallafall. Vi kommer bygga ett trädäck under köksfönstret, där det idag är kullersten. Trädäcket kommer även ligga mellan förrådet och ytterdörren (asfalt och trätrall på min skiss). Så hela den ytan blir ett trädäck.
Vi kommer troligtvis ta bort gräsmattan och lägga grus istället. Vi har gräsmatta på husets baksida också och det räcker för oss. Eftersom det är radhus får man släpa gräsklipparen hela vägen runt längan. Extra motion, men trist för en lite gräsplätt som tar 5 min att klippa smile.gif I gruset kommer jag lägga en liten gång av trampstenar och sätta krukor med blommor i. Häcken får eventuellt försvnna också, då den inte är vidare vacker längre. Eller så klipper vi bara ner den rejält och hoppas den bättrar sig.

Precis, jag kan ju redan nu köpa fina krukor, har också tänkt på det. Men jag vet inte riktigt var jag ska ställa dem för att det ska bli snyggt. Känns som det blir konstigt att ställa dem på gräsmattan, som att det blir lite utlsängt bara. Men det kanske är jag som låst mig lite i tanken.

En sittgrupp eller en bänk nedanför köksfönstret har vi täkt oss när vi bygger trädäcket. Vi har förmiddagssol där, så det vore ju trevligt att kunna ta en kaffe i solen. Men det skulle kanske gå att ställa en där redan nu. Jag tycker bara att det känns så otrivsamt med allt ogräs runt kullerstenarna. Men om jag kan utrota det så kanske det blir bra smile.gif

Trasmattor, blir de inte sunkiga om det regnar? Det känns som dom aldrig kommer torka liksom.

Malcolm: Absolut, men jag har ingen bra bild, och är ärligt talat inte sugen på att lägga upp tydliga bilder på mitt hus på ett öppet internetforum. Lite anonym kan man få vara smile.gif Skissen jag gjort får duga, även om den varken är skalenlig eller vacker. Men tänk typisk liten,tråkig radhusträdgård.

MissLeia
Jag har gjort operation "snygga till framsidan i väntan på framtidens större ingrepp" nu i helgen. Jag köpte en liten soffa på Bauhaus som är på rea nu, 225 kr. En stor kruka bredvid den med div blommande blommor som fungerar nu. En annan grupp med ett flertal krukor i grupp i varierande storlekar på ett annat ställe. Från skittrist framsida så blev det vips gatans mysigaste. Det krävs så lite när det kommer till blommor, de gör susen direkt. smile.gif
Fjortispower
Ta bort skräp och annat onödigt. Plantera mer grönt! Och så lite färgstarka blommor i urnor. Och glöm inte att piffa upp med lite möbler, kanske i rosa?
Pallas
MissLeia: Tack för tipset om soffan, 225 kr var ju superbilligt. Den ska jag absolut kolla in!

Fjortispower: Skräpigt är det inte, däremot finns det en hel del ogräs bland kullerstenarna och mellan häcken och staketet. Jag vill inte plantera nytt, vi ska ju ändå riva upp allting om ett år, så det känns lite bortkastat. Funderar i och för sig på att peta ner lite frön till solrosor utmed baksidan av grannens förråd.
Rosa möbler hade jag kunnat tänka mig om inte huset vore rött... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon