Janbanan
Jag tog en stickling av mitt granatäppelträd och satte den i ett glas vatten. Jag har egentligen ingen aning om hur man gör. Några tips?
rosita
Det ska nog gå bra! Jag sätter oftast sticklingar direkt i jord, jag tcker det går lättare att fota dem då.
Iren
Jag satte två (små) sticklingar av Granatäpple i jord o med påse över först, det kom fram lite blad och sedan var det som om dom dog/torkade ut. Jag blev less o slängde dom sedan. Undrar också om vad man kunnat göra bättre - uppenbarligen var det något dom inte gillade...
strandskatan
Om du vill ha fler granatäppleträd och inte speciellt fler av ditt egna, så är de jättelätta att så från köpta granatäpplen.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Iren @ 20-04-2011, 12:43) *
Jag satte två (små) sticklingar av Granatäpple i jord o med påse över först, det kom fram lite blad och sedan var det som om dom dog/torkade ut. Jag blev less o slängde dom sedan. Undrar också om vad man kunnat göra bättre - uppenbarligen var det något dom inte gillade...

en del sticklingar växer ju mycket blad först utan att skapa rötter, och blir det så är sticklingen extra känslig både för lite vatten och för mycket. även om miljön är sval och väldigt fuktig (även jorden är fuktig) så kan bladen orka växa länge och till sist när sticklingen inte orkar försörja bladen så vissnar den uppifrån och ner eller ruttnar i änden som är i jorden. speciellt på lövfällande växter kan detta hända. och bladen som skapas i sådan miljö blir ganska tunna och känsliga.

för denna typ av sticklingar är det bra med luckerjord (jord med bra struktur, såjord är inte det bästa ev såjord uppblandat med små leca, grus, grov sand kan funka) och ganska bra värme, och att man håller lätt fuktigt. luckerjord hindrar att det blir för mycket vatten plus ger det bra rotutveckling, värmen gör att rötterna växer.

det kan också funka om man har vintersticklingar av exempel granatäpple att sätta dom i krukor ute under sommaren eller i växthus.
Iren
Såg inte svaret tidigare... Ja det var ju såjord så då skulle jag haft något ännu mer genomsläppligt alltså.

Tack för svar! Du är duktig flaxss!!
Janbanan
CITAT (strandskatan @ 21-04-2011, 19:42) *
Om du vill ha fler granatäppleträd och inte speciellt fler av ditt egna, så är de jättelätta att så från köpta granatäpplen.

Det var så jag fick mitt nuvarande träd smile.gif

Försökte med sticklingen bara för att pröva - har som sagt aldrig gjort sånt förut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon