Förra året fick jag ett fikonskott av min mormor, plantan stod på framsidan huset (söderläge) hela sommaren och växte fin fint där. I år tänkte jag dock att den skulle få bo i mitt växthus för att se om den trivs ännu bättre där. Frågan är bara när jag kan flytta ut den?
Hela vintern har den stått svalt men frostsäkert i källaren och det har nu börjat komma blad och nya "skott" på den. Jag har ingen värme i växthuset men har för mig att just fikon kan klara lite kyla så länge det inte är ihållande.
Alexander-VG-zon3
18-04-2011, 10:40
den tål frost när den är i vila, dock är det inte alltid lätt att veta hur mycket frosttolerans den har på våren. mer den vaknar sämre med frost tål den, mer den sover desto mer frost tål den.
dock har din fått blad och skott är det säkert att den vaknat, och blir det ner till -5c nu på våren kan den frysa ner/dö. vid -1c/-2c fryser bladen och ny tillväxt. vet inte vilken namnsort du har ? men den tåligaste sorten kan till hösten efter att den fällt bladen tåla ner till -8c -10c även i kruka utan att frysa ihjäl, på friland kan exempel namnsorten brown turkey klarar utan att frysa ner till -15c, och med mycket snö eller en lövtäckning klarar en lufttemp på -25c (plus en hel svensk vinter, viss nedfrysning händer dock). så det handlar om vilken sort och när frosten kommer(hur växten har vaknat) hur mycket skada det blir.
fikon är ju lövfällande och har dom blad när man tar ut dom antingen ute eller i växthus är bladen extrakänsliga då bladen som bildades inne växte i en mörk och skyddande miljö, tas dom ut direkt utan avhärdning kan det hända att bladen blir solbrända, skadade av vind och ev fälls bladen om det skulle bli några svalar dagar och kyliga nätter (fikonet tror det blir vinter) dock kommer nya blad längre fram på försommaren, bryr man sig inte om bladen kan man låta dom bli fula. vill man bladen ska vara fina när den tas ut får man sätta sitt fikon i skuggan skyddat från vind och ta in om det blir för kallt. sätter man den direkt i solen kan man ta väv om.
håller ditt växthus frostfritt nu tror du ? såfall är det nog ingen fara att sätta ut den där, dagarna där bli ju värma. skugga för solen första tiden.
hade du tänkt markplantera det ? fikon blir stora om dom växer direkt i marken i växthus. så antingen får man klippa det mycket eller begränsa rötterna något (gräva ner det i en kruka med hål i eller med botten urtagen.
Det låter ju som om det skulle vara ok att ta ut min planta i växthuset, att skugga den med en väv för att förhindra bladfällning verkar klokt. Det hade jag inte tänkt på.
tack för svaret och jag måste säga att det var en fin fikonsida du hade! Undrar jag nåt mer om fikon framöver så kommer jag gå in där och läsa
aromata
19-04-2011, 10:49
Vi har fikon som står planterad i marken i söderläge mot en vägg. Det överlever men kan frysa tillbaka en del kalla vintrar. Tidigare var samma planta friplanterad i växthuset men det växte helt enkelt för mycket där.