Full version: Uppätna penséer
Ålgryte
-cry-.gif Mina penséer blir uppätna -cry-.gif
Både de gula och de blå som jag planterat i krukan med lavendel.

Vad gör jag för att få ha dem ifred?

ranting.gif ranting.gif ranting.gif

Suz
CITAT (Ålgryte @ 18-04-2011, 12:11) *
-cry-.gif Mina penséer blir uppätna -cry-.gif
Både de gula och de blå som jag planterat i krukan med lavendel.

Vad gör jag för att få ha dem ifred?

ranting.gif ranting.gif ranting.gif

VAD är det som äter dem??
Mina blomster är mat till rådjuren....eller var rättare sagt för jag har lyckats med två knep för att få dem att hålla sig borta.
Det ena är Råodör och det andra är att jag tvingar söner och man att kissa i skogsbrynet med jämna mellanrum.
Ålgryte
Vad eller vem som ätit dem vet jag inte... Trodde inte gula blommor tilltalade rådjurens aptit och har därför inte skyddat dem med Rådör. Tänkte att lavendeln kunde vara avskräckande nog med sin doft.

I vinterkrukan med ljung har jag också planterat penséer - de är kvar! yahoo.gif

Vad äter kaniner / harar? Har de samma smaklökar som rådjur? Avskräcks de också av urin, ull och Rådör?
Suz
CITAT (Ålgryte @ 18-04-2011, 14:34) *
Vad eller vem som ätit dem vet jag inte... Trodde inte gula blommor tilltalade rådjurens aptit och har därför inte skyddat dem med Rådör. Tänkte att lavendeln kunde vara avskräckande nog med sin doft.

I vinterkrukan med ljung har jag också planterat penséer - de är kvar! yahoo.gif

Vad äter kaniner / harar? Har de samma smaklökar som rådjur? Avskräcks de också av urin, ull och Rådör?

Rådjuren hos mig äter ALLT!! Precis allt!
De kanske är färgblinda här i Huddinge unsure.gif
Resterna äter sniglarna upp!

Men efter mina två behandlingar är det bara sniglarna kvar att bråka med!
Jag hörde någon sa att sniglarna inte äter Tagetes....så jag provade att plantera några såna efter som jag vill ha några blommor (även om just tagetes inte tilltalar mig) men sniglarna mumsade glatt i sig dem med.

Vad gäller kaniner och harar vet jag inte riktigt, mer än att de är förtjusta i mina äppelträd, så jag hoppas någon som vet bättre svarar för även jag är nyfiken!
Gossen Ruda
Färgen kvittar nog, de flesta däggdjur är färgblinda. Vem som äter blommor? Tja, sorkar, kaniner, harar, rådjur mm. Gula crocus brukar gillas av sparvar.
Ålgryte
Stjärnöga läste jag någonstans att inte sniglarna ger sig på. "Min" snigelfamilj låter mina pelargoner vara (peppar, peppar ta i trä...) De får även vara i fred för pensée-ätare, vilka de nu är thanks.gif

Däremot äter sniglarna de vassa bladen på lungört!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon