carinol
Hej! Jag funderar på att plantera vintergrön liguster mot min granne, men skulle behöva en del tips. Jätteglad om någon vill hjälpa mig... :-)

1. Hur långt ifrån grannens tomtgräns måste jag plantera min häck? Hon har redan en Ölandstok precis i kanten av sin tomtgräns, och jag vill ju inte förstöra den, naturligtvis. Däremot vill jag ha en HÖGRE häck, då grannen studerar typ allt vi gör, och jag vill kunna känna en viss avskildhet.

2. Vår trädgård består av gammal sjöbotten. Vad behöver jag göra för att förbättra jorden, och hur gör jag det på smidigaste och billigaste sätt?

3. Om någon har ett bättre tips på vintergrön häck som blir cirka två meter hög mottages det tacksamt. (Den får gärna växa snabbare än liguster...) Tuja och liknande går bort, eftersom jag inte tycker att de passar med den övriga uppvuxna trädgården.

Ska kanske också berätta att häcken planteras i en södersluttning i zon 3.

Så tacksam om ni vill hjälpa mig!

Mvh Carin!
KRT
Jag är inte säker på zonerna, men jag har själv liknande "problem" och det som jag funderar mest på just nu är måbär, sibirisk ärtbuske och liguster. Berberis finns också i bakhuvudet, men jag är osäker på om jag vill ha så taggig häck.
Avenbok är supersnyggt, men så vitt jag förstått växer de ganska långsamt.
Annars finns ju olika typer av spirea, vissa kan bli höga häckar!
KatteLatte
En av våra grannar planterade ligusterhäck och det tog evigheter för plantorna att ta sig. Speciellt där det var torrt och skuggigt.
Och en annan granne till oss har drait upp ligusterplantor själv allteftersom och utökat sin häck med bra framgång.
Så hur väl den tar sig beror nog på hur man sköter den....

Ligustern är ju visserligen vintergrön men ser ändå rätt skräpig och kal ut under en period på våren då den byter blad. Och sen med tanke på ölandstokarnas placering så kanske du vill ha en typ av häck som inte har en tendens till att bli så bred, utan är enklare att hålla smal.

Med ditt "problem" med grannen undrar jag nog om inte Thuja skulle kunna vara ett bra alternativ. Definitivt den häck jsg skulle välja ifall vi skulle få för oss att byta nån gång (100 m hagtorn runt tomten - NEJ vi byter inte, ajajajajaj...)
carinol
Tack för snabba svar! tummenupp.gif

Aha, då kanske liguster inte är så bra... Är ju tyvärr inte så förtjust i Thuja, men kanske Sibirisk ärtbuske eller Spirea kan vara något då? Kan Spirean bli så hög som två meter?

Mvh Carin!
KRT
Vi tog ner spireahäcken nellan oss och grannen (av föryngringsskäl) i höstas men innan dess var den en bit högre än jag är lång ( dvs mer än 170 cm). Men jag kan tänka mig att det beror lite på sort, det finns ju massor av olika spireor, vissa låga och andra höga.
Har du kikat på måbär? De är iofs inte vintergröna, men är en av de tidigaste buskarna, här nete är de redan fullt utslagna!
carinol
Tack, nu checkas så väl Måbär som Spirea för fullt! yes.gif

Vilken Spirea ska man satsa på om man vill få en så hög häck som möjligt (helst typ 1.70m till 2 meter)?
KatteLatte
På våran tomt står det en kanake 3 m lång häck/avdelare/insynsskydd av norsk brudspirea. Låter man den få växa (och den växer rätt snabbt) så blir den definitivt över 2 meter hög. Däremot blir den också rätt bred eftersom grenarna lägger sig utåt. Å andra sidan är den "snäll" på det viset att den inte är bred i växtsättet, eller tom breder ut sig underjordiskt (så som syren har en tendens att göra).

Vi har också rosenspirea på tomten, i form av buskar (ej häck) men den blir inte lika hög alls. Och den brukar jag klippa ner varje vår dessutom för annars ser den så risig ut. Även efter blommning kan rosenpirean med fördel hållas efter, då de avblommmade resterna ser rätt risiga ut, och gör man det så kommer det nya blommor längre ned på grenen. Men det är väl ingen kandidat som häckplanta egentligen.

Sen har du ju plym/fjäderspirea, Men de kommer från grunden varje år, och den ena typen som jag har/hade(vet inte vilken) har även en otrevlig tendens till att skicka iväg rotskott.

Vi har gjort ett försök till att använda bambu som insynsskydd mot där vi vill ligga och sola; delade några plantor så vi satte den som häck. Det gick väl rätt bra fram till vintern 2009-2010 då den frös tillbaka för mycket (zon 3, men ngt oskyddat läge map vind). Och senaste vintern var ju inte snäll heller mot bambun. OBS att den också är en sån som skickar rotskott så att begränsa den från början med hjälp av nedgrävt kantband i metall eller liknande kan nog vara en klok strategi.

Buxbom är ju också fin och håller sig i skinnet men växer kanske litet för långsamt för dina ändamål.
KRT
Jag måste uppriktigt sagt säga att jag inte alls vet vilken sorts spirea vi har, den fanns på plats när vi flyttade in för 2 år sedan, och är så gammal att evt etiketter trillat av. Jag kan docj säga att den inte är friväxande, vi putsade den några gånger per år. Det blev inte så mycket blommor (vita förresten, växer längs grenarna, inte i runda kladar) pga detta, men eftersom jag inte är jätteförtjust i lukten tyckte jag det var lika bra......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon