Har Squash, Tomat och purjolök som förgrott sedan några veckor tillbaka. Nu börjar de bli stora och vill komma ut i luften. Squashen är ca 15 cm och tomaterna 8-10- Purjon allt däremellan. När kan man utplantera? Bor i södra sverige och har landet på södersidan vid husvägg, i lä och där växer vinrakna fritt sedan många år eftesrom det blir så varmt på den sidan.
Vågar man sätta ut växterna nu? Hur känsliga är de för frostnätter? Om det ska bli frost, kan man bara täcker över de med ngn glasburk eller så tillfälligt över natten eller tar de skada ändå?
Åsa, mälardalen zon 2
18-04-2011, 13:49
De du pratar om är extremt känsliga speciellt squashen som inte gillar teperaturer under +12C. I mälardalen planterar man ut dessaofta en bit in i juni. I söder kanske du kan plantera ut några veckor tidigare men inte såhär tidigt. Möjligtvis kan du börja avhärda plantorna de dagar då det är varmt ute.
Alexander-VG-zon3
18-04-2011, 13:52
purjolök kan du sätta ut i krukor åtminstone och ta in vid ev frost. skydda mot solen första tiden.
Piccante
18-04-2011, 14:19
min purjo har övervintrat ute o jag tror den börjar växa snart (zon 3). Squash/ gurka/ melon däremot är som Åsa säger extremt känsliga.
Mina tomater står ute i kallbänk o härdas nu men det är nästan för varmt i bänken (20C).
Åsa, mälardalen zon 2
18-04-2011, 14:40
Purjo tål en hel del MEN utsätts den för alltför kalla nätter kan den tro att det varit en vinter och purjo blommar ju efter en vinter så då kan det hända man får pytteplantor med blommor på istället för en stor skördeklar purjoplanta utan blommor
Alexander-VG-zon3
18-04-2011, 15:39
är dagarna varma så gör det inget om det är några kyliga nätter. (tillägg - satte ut purjon förra året i slutet av april i marken).
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-04-2011, 15:40)

Purjo tål en hel del MEN utsätts den för alltför kalla nätter kan den tro att det varit en vinter och purjo blommar ju efter en vinter så då kan det hända man får pytteplantor med blommor på istället för en stor skördeklar purjoplanta utan blommor
Gäller detta även för gul lök?
Åsa, mälardalen zon 2
18-04-2011, 18:51
Ja med gul lök kan det t.o.m räcka med att man förvarat sättlöken för kallt för att den ska börja blomma
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-04-2011, 19:51)

Ja med gul lök kan det t.o.m räcka med att man förvarat sättlöken för kallt för att den ska börja blomma
Jag har frösått gul lök och därefter avhärdat den ordentligt. Gäller samma för dem?
Jag har inga svar här - men hakar på med lite funderingar som har just med grundfrågan att göra: På t ex fröfirman Runåbergs hemsida finns en groningstabell där man kan se vid vilka lägsta, optimala, och högsta temperaturer olika grönsaksfröer gror. Om man nu tar kål som exempel - där är den optimala groningstemperaturen c:a 20 grader. I alla andra sammanhang har jag fått lära mig att fröna ska ha högre temperatur just när de gror, och lägre sedan när de ska växa till sig - så gör man ju när man förkultiverar växter inomhus.
Under mina lysrör har jag nu t ex vitkål, savoykål, purjo och kronärtskocka. Borde man inte kunna tänka att temperaturen ute i grönsakslanden ska vara ung. 5-8 grader lägre än groningstemperaturen i Runåbergs tabell när man planterar ut dem? Det är ju lätt att mäta med en vanlig febertermometer. Och inte tror jag att man behöver vara så himla petig, men hela poängen med att plantera ut på friland måste ju vara att de inte stannar av i växten på grund av temperaturen? Jag menar - de dör säkert inte om det inte blir frost, men det är ju ingen vits med att plantera ut om de inte börjar växa? (Annat än för att man inte har plats för dem under lysrören förstås).
tankar om detta?
Det är just det att få plats med allt i växthuset, som gör att jag måste plantera ut mina förkultiveringar.
Just kål gror väl vid något lägre temperatur, för att inte tala om sallat, som gärna vill ha ganska svalt 10-15 grader för att gro. Mitt på sommaren, när det är som varmast, kan det vara svårt att få sallat att gro.
Jo visst är det så att både kål och sallat gror vid tämligen låga temperaturer, men de var ju bara exempel. Min tanke var helt enkelt att kolla tabellen hos Runåbergs och dra ifrån 5-8 grader från optimala groningstemperaturen.
Alexander-VG-zon3
19-04-2011, 19:20
just för våra purjo, planterade vi ut våra frösådda förra året i slutet av april, kommer inte ihåg exakt datum. dessa tog fart när de sattes i jord, har övervintrat och tagit fart igen. jag ska spara några för vill gärna ha blommor. södra sverige zon 3-4. årets frösådder görs på samma sätt.
vi köpte också purjo (dom i små gröna plastbrätten) dessa planterades ut senare i första veckorna i maj nånting, men dom frösådda kom i fatt även dessa och nu ser vi inte skillnad på dom.
men att vi/jag sätter ut vårt tidigt är nog mycket också för platsbristen inne, det svämmar över av små plantor. nu när vi har 2 drivbänkar att tillgå så håller dessa värmen så det blir ganska varmt på dagen, så där kan vi sätta ut tidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.