Lovinda
18-04-2011, 15:05
Jag är sugen på att odla lite på min lilla plätt på framsidan av radhuset. Där är det het sol från morgon till klockan 13. Sen blir det helskugga.
Kan man så sallad och rädisor tror ni? Eller något annat?
Alexander-VG-zon3
18-04-2011, 15:47
du kan nog ha det mest, är det åt syd eller åt norr eller direkt östläge ?
för växter som basilika, tomat, chili och likande är det likaväl att dom får värme än att det är mycket sol. tomaterna blir kanske inte lika goda som i mycket södersol men i drivbänk eller i mindre växthus funkar det och ger skörd. det torkar inte ut lika fort heller i östsol.vi har själva haft chili som stått i drivbänk, den gav ändå massor av frukt för att det blev väldigt varmt i drivbänken.
sallad och rädisor borde inte bli problem.
Lovinda
18-04-2011, 16:21
Åh, det låter ju väldigt bra! Det är sydöst-läge. Kanske ska tillägga att jag bor i zon 2 (Stockholm).
Alexander-VG-zon3
18-04-2011, 16:29
nu är det kanske försent att så paprika, chili (dessa två går dock att övervintra inne hyfsat lätt), tomat.
men bönor och ärtor går att så inne nu och sen sätta ut. bönor och ärtor funkar jätte bra i östläge. alla kryddor funkar bra. mangold är också lättodlat och gått att äta.
av flerårigt funkar alla slags bärbuskar och rabarber, om man nu gillar sånt också och får plats med.
Lovinda
19-04-2011, 20:52
Tack för din uppmuntran! Du råkar veta precis vad jag vill odla... ärter, mangold och rabarber är precis vad jag har tänkt, plus sallad och rädisor. Kanske sätter en potatis också. Ska bli otroligt spännande!
Lovinda
19-04-2011, 20:58
Jorden är aningen lerig, så jag tänkte stoppa ner trästavar som en liten inhägnad (och för att få en något upphöjd odling), och hälla i ett par säckar med vanlig plantjord, ekologisk. Tänker jag rätt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.