KRT
Vill så gärna ha ett växuhus, men har varken tid eller ekonomi att bygga mitt drömvöxthus i år (orangeri m putsad tegelsockel på ca 15 kvm). Kom dock på att man kanske kunde bygga ett enklare temporärt hus för att ge pumpa, tomat o chili lite bättre förutsättningar.

Funderar på att bygga en stomme (kub m lätt sluttande tak) i trä och klä med "byggplast" av något slag. Antar att plast inte släpper in lika mycket ljus som glas, men tillräckligt?
Vad bör man ha på taket?

Kan det fungera, eller är det slöseri med tid att försöka bygga???
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan funka bara du ser till så det finns god ventilation men du placera pumpan utanför. 1st pumpaplanta fyller utan problem ett växthus på 15kvm och i zon 1 behöver man inget växthus till pumpa.
KRT
Men jag ska odla jättepumpor som ska bli ljuslyktor till halloween smile.gif

Förstår vad du menar dock, pumpan får bo utanför....
Så det är ventilation, dvs se till att det inte blir för varmt, som är huvudsaken. Får fundera på hur man bäst löser det.
Åsa, mälardalen zon 2
Funkar bra odla jättepumpor utan växthus här i stockholmstrakten så du behöver inte vara orolig för att det inte funkar i zon 1
karinc
På Rusta har de armerad plast, ganska billigt. Tror det var ca 29 kr för ca 2 meter...ett tips bara:)
jo1981
CITAT (KRT @ 18-04-2011, 18:11) *
Vill så gärna ha ett växuhus, men har varken tid eller ekonomi att bygga mitt drömvöxthus i år (orangeri m putsad tegelsockel på ca 15 kvm). Kom dock på att man kanske kunde bygga ett enklare temporärt hus för att ge pumpa, tomat o chili lite bättre förutsättningar.

Funderar på att bygga en stomme (kub m lätt sluttande tak) i trä och klä med "byggplast" av något slag. Antar att plast inte släpper in lika mycket ljus som glas, men tillräckligt?
Vad bör man ha på taket?

Kan det fungera, eller är det slöseri med tid att försöka bygga???

Det funkar säkert jättebra! Jag har gjort en drivbänk på ungefär det viset, kub klädd med åldersbeständig byggplast (typ http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-21022.aspx ) på både tak och sidor. Den stod ute hela förra sommaren, samt under höst och vinter och den ser fortfarande bra ut.
Byggplasten håller väl inte i en evighet kanske, men det är å andra sidan sett ganska billigt, så man kan ju kosta på sig att byta ut den då och då. Ett tips kan ju vara att konstruera växthuset så att plasten går lätt att byta.

Som någon sa ovan, tänk på ventilationen, det kan bli VARMT i växthuset.

En annan medlem på forumet har gjort något liknande det du efterfrågar, se http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=43860&hl=

Tyvärr funkar inte bilderna i inlägget längre, men de finns på http://217.70.34.228/album/showalbum.php?a...amp;uuid=gurkan och http://217.70.34.228/album/showalbum.php?a...amp;uuid=gurkan
EKLO
Jag såg en bild på ett enkelt växthus med plast, som jag själv funderat på (det ger just bra ventilation): en s. k. wig-wam, dvs en sån där koja man byggde som barn, trädslanor i en cirkel som sätts ihop där uppe - byggplast runt om men inte högst upp, och en enkel "dörr" mellan två av slanorna som man kan ställa upp.
Kamilla_I
Det funkar super, tom i Zon 7 så funkar det ypperligt!
Min trädgårdsvän byggde ett växthus av bokhyllor av trä, funkade hur bra som helst!
malcolm
Det går alldeles utmärkt att bygga ett enkelt växthus av träreglar som man sedan klär med byggplast, gäller bara att sätta plasten på ett sådant sätt att den lätt går att byta ut då den lär blåsa sönder så småningom. Sedan bör man sätta ribbor som trycker fast plasten mot reglarna så den kläms fast på en större yta och inte bara häfta fast den med klammer. Se till att dörröppningen inte vetter mot söder och att huset är förankrat i backen på något sätt så det inte blåser omkull.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon