Eva Swahn
Vad är den stora skillnaden på zon 1 och zon 2?
Vad kan man inte ha i zon 2 som man kan ha i zon 1?

svar till en som tittar på hus lite här och där...
Ewa L
Jag tycker inte man kan hänga upp sig alltför mycket på de generella zonerna. Det är så mycket som avgör.

Själv har jag flera växter med zon I--II, ex.vis Rosenrobinian vi diskuterade häromdagen, men jag bor enligt kartan i zon 3--4.
pelleme
Jag har hört att skillnaden mellan zon ett och två mest handlar om att det är lite lättare att handskas med växterna i zon 1. Går man sedan längre ner i zonerna blir det givetvis lurigt med de känsligare sorterna.
Bor själv i det som kallas zon 1, och här är t.ex vindruvor inga som helst problem. Till och med en palm står i trädgården året runt. smile.gif

Hoppas du hittar ett hus där det finns områden som kan ge ett bra MIKROKLIMAT, för det är också ganska avgörande.

Lycka till!

Pelle
TeliaNet
hej
jo skillnaden är att i tex södra skåne blir det inte så lätt sträng kyla m.m pga att havet inte håller minus grader.
men i skåne börjar växtsesongen tidigare pga att det är närmare ekvatorn. den slutar senare för när havet är uppvärmt håller det omgivningen varmare och att den fotfarande är närmare ekvatorn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon