Margith
Jag köpte en påse Dianthus arenarius som jag sådde.
Jag fick upp 6 Dianthusar, 1 som jag är övertygad om är en Akleja och 2 till.
Först trodde jag att de 2 var samma växt, men nu ser jag att så är det icke.
Den vänstra tror jag är en Verbascum, men vad är den högra? Den har liksom knottriga blad.

[attachment=59843:110418_007.jpg]

Nån som kan hjälpa mig med en gissning? Verbascumen kanske är fel, jag är inte säker.
Peztis
Håller med om kungsljus på den vänstra.

Först tänkte jag salvia på den högra men det ser inte alls ut som det när man öppnar bilden och ser det närmare.
Crazy4Flowers
Inte blå bergsvallmo?
Maggan H
Precis så såg Ankis busfrö ut i den åldern.... laugh.gif
Margith
Nej, det är inte Ankis busfrö som har hoppat till fel kruka.
Den här växten har större blad, de är ljusare gröna och de är väldigt knottriga laugh.gif
Jag tycker att den känns bekant, Salvia hade det kanske kunnat vara, om nu inte Peztis sagt att det var det inte g.gif
Bergsvallmo har jag ingen aning om hur de ser ut, men det känns lite otroligt.
Eftersom det var 4 olika fröer i samma påse finns det ju risk för att det här kan vara ett ogräs.
Anki V
Det är definitivt ingen bergvallmo och inget annat jag känner igen så där rakt på......Jag snokar runt lite tillsammans med Farbror Google, med lite tur kan man snubbla över något.

/Anki
maramara
Påminner om gurkört
Peztis
Men alltså, JAG tycker inte att det ser riktigt ut som den salvia jag har och de jag har sått men det finns väl andra sorter! Vilket påminner mig om jag har en påse med salviafrön jag måste få i jorden...!

Vad jag menar är att det kanske visst är salvia.
Helen i Piteå Zon 5
Gissar också på Salvia plantan med knottriga blad, sen fick jag en Campanulakänsla på den första g.gif men det är säkert fel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon