lollinona
Är på jakt efter en vacker ros till pergolan ovanför altanen. Är alltså ute efter en ros som växer på bra men som inte kan förstöra hus och träpanel. Man skall även kunna äta i pergolan så jag vill inte ha en ros som skräpar ner för mycket eller drar till sig för mycket ohyra.
Var inne på New Dawn men läste nyss att den är väldigt taggig, men det kanske alla klätterrosor är?
Funderar på att blanda den med Klematis summer snow.
Hjälp tack!
Kajsa

Klematis Summer snow är en av de större, när jag planterade denna satte jag en New Dawn en bit ifrån, klematisen kvävde den ganska snart, så välj en viticella sort istället, dom har växtkraft men mera lagom, annars kan du välja sena stor blommiga dom är inte lika klena då dom också klipps ner sen höst. Titta i mitt album/Klematis där finns många, har skrivit till.

Rosor skräpar, får dom mycket svartfläck tappar dom kanske en massa blad i redan i augusti, det är trist.
Klätterrosorna är dom rosor som tagit mest stryk här två sista vintrarna, välj rosor med en rejäl frysmarginal. I min zon 3 - 4 är det bara Kanada rosorna av klätterrosorna som inte frös, andra frös ner hårt. Bor du i zon 1 - 3 kan du välja på flera sorter. Många handelsträdgårdar säljer klena klätterrosor, så läs på lite om rosen först.
Du kan titta runt i mitt album/Klätterrosor där finns en del, bor du lite kallare titta även i album/kanada rosor
Ezereht
En jättefin viticellaklematis som är vit är Maria Cornelia =)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon