ronja_rövardotter
Hej allihop!

Tänkte att jag kanske skulle köpa ett träd i födelsedagspresent till min pojkvän. Jag kan dock inget om varken träd eller trädgård så jag skulle vara glad om jag kunde få lite hjälp.

Några tips på sorter? Får gärna vara lite pyssliga och kräva lite skötsel eftersom han gillar att greja...

Klarar träd en lite längre biltur?

Är det en bra tid på året för att plantera träd nu?

Tack på förhand!

/Ronja
Peztis
Visst är det en bra tid nu!

Hur långt är en "längre biltur"? En vecka i en varm bil är ju ingen hit...
Sedan är det bra att veta var i landet det är tänkt att placeras och i villket läge (soligt, varmt, blåsigt, skyddat, skuggigt, fuktigt, torrt...), tänkte du dig blommor, vackra löv, vackra bär eller frukt, ätbara bär eller frukt? g.gif

Eller tänkte du dig: vassego, här är ett träd, sätt det vart du vill! biggrin.gif

Mycket att fundera på! smile.gif

Glömde ju säga att annart är det ju en jättebra present!!!
ronja_rövardotter
Hmm ja, mycket man inte vet att man ska tänka på med... =)

Nej, inte en vecka men en dag i bil... Kanske inte alls är någon fara?

Vad gäller placering så tror jag att det finns möjlighet att placera det på lite olika platser beroende på vad trädet trivs bäst med men det kommer i alla fall att stå i höjd med Stockholm.

Vet faktiskt inte vad jag har tänkt mig... något vackert =) Kanske något som är vackert sor del av året? Eller kanske som blommar snart/runt denna tiden på året. Kan ju vara fint eftersom han fyller år i början av maj?

Ingrid Zon3
Hej Ronja
Välkommen till odla!

En dag i bil är inget större problem för ett träd, bara det inte blir för hett och jordklumpen är fuktig. Jag fick en hel del plantor i födelsedagspresent förra året, och en del hade åkt 50 mil. Och har ni bara tillgång till vatten i stor mängd så går många sorter att plantera på våren.

Vackra träd som blommar i början av maj i stockholmsområdet är t.ex. hästkastanj, körsbär, även prydnadskörsbär och en del magnoliasorter. Men eftersom klimatet varierar en hel del så "i höjd med Stockholm" inte tillräckligt för att bedöma vilken växtzon ni har, och det är viktigt för att du ska köpa ett träd som tål klimatet. Titta t.ex. på den här länken så kanske du hitta vilken zon som verkar mest nära. Det är också smart att kolla med någon trädgårdsintresserad granne om det finns nån.

Fundera också på hur stort trädet får bli. Har ni stor tomt så något i stil med en hästkastanj (15-20 m högt som fullvuxen) får plats, eller blir det bättre som ett japanskt körsbär på kanske 3-4 meter?
Ingrid Zon3
Kom på annan sak, som jag kanske är ensam om att tycka så ta det för vad det är.
På nåt sätt borde ägaren och trädet matcha varann om presenten ska bli riktigt bra. Dvs om jag skulle köpa ett träd till min man så skulle jag försöka gissa vad han skulle gilla och hur det matchar hans personlighet. Japanskt körsbär kanske blir lite väl "puttenuttigt" för en del karlar. (Duckar på förhand för de som tänker göra detta till en genusfråga, menar inte så!)
Himalayabjörk tycker jag är vansinnigt vackert trots att det inte har nån häftig blomning, men det ska planteras på rejält avstånd från vatten- och avloppsledningar

Till sist: om han är trädgårdsintresserad medan du inte är så insatt (ännu) så kan du fundera på att hoppa över överraskningsmomentet och fråga vad han skulle vilja ha för träd. Eller ge honom ett presentkort i en plantskola och köp trädet tillsammans.
ronja_rövardotter
Tack för svaren =) Får fundera lite till... Tanken om att han får vara med och välja kanske är bra ändå =)
ingrids
Jag tror han skulle tycka det var kul att få vara med och välja, men det kan vara för att jag älskar att välja och fundera själv över vad som ska hamna i trädgården. Om i höjd med Stockholm t.ex. skulle göra en utflykt till Zetas trädgård möjlig eller något annat ställe med visningsträdgård kan ni tillsammans vandra runt i visningsdelen och sen kan du smita iväg och köpa trädet i butiken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon