Full version: Vad är nu detta?
Oknytt
Hej!

Det har tidigare funnits rabatter närmast huset och dessa små blommor fanns inte där då. Nu ska vi sätta grus närmast huset (ser för hemskt ut som det är nu) och då vill jag förstås veta om dessa blommor är ogräs eller något som jag kanske ska flytta och spara???

Tack på förhand! smile.gif

[attachment=59846:008.JPG]

[attachment=59847:009.JPG]

Gossen Ruda
CITAT (Oknytt @ 18-04-2011, 22:01) *
Hej!

Det har tidigare funnits rabatter närmast huset och dessa små blommor fanns inte där då. Nu ska vi sätta grus närmast huset (ser för hemskt ut som det är nu) och då vill jag förstås veta om dessa blommor är ogräs eller något som jag kanske ska flytta och spara???

Tack på förhand! smile.gif

[attachment=59846:008.JPG]

[attachment=59847:009.JPG]

En lökväxt, Scilla. Rysk blåstjärna. Hatad och älskad, beror lite på vem du frågar. biggrin.gif
Irene_L
Japp det är scilla! Jag älskar scilla!
Så här ser det ut hos mig nu:
[attachment=59854:scilla_rabatt.jpg]
Oknytt
Stort tack för de snabba svaren!

Så det är alltså en lökväxt? Vilket då måste betyda att någon någongång har petat ner lite lökar?

Tycker att blommorna är lite söta ändå, jag får väl flytta dem till någon kruka. Det ser ju fint ut när de växer i mängd, fast jag har nog inte det utrymmet på den här tomten. Tack för bildexemplet! smile.gif
Ingrid Zon3
Vaba?? Inte plats för scilla? unsure.gif

De vissnar ner om några veckor och då kommer det andra att få plats...

(sorry, så inte att det var anläggningsarbete på gång...)
Piela
De är jättefinta i gräsmattan också. Jag har flera ringar runt träd och lite varstans annars i gräsmattan dit den letat sig själv. Gick nyss och plockade efter trädbeskärningen i den blå mattan runt ett träd. När näsan kommer närmare fötterna doftar det himmelskt!!!
HelénE
CITAT (Oknytt @ 19-04-2011, 23:24) *
Stort tack för de snabba svaren!

Så det är alltså en lökväxt? Vilket då måste betyda att någon någongång har petat ner lite lökar?

Tycker att blommorna är lite söta ändå, jag får väl flytta dem till någon kruka. Det ser ju fint ut när de växer i mängd, fast jag har nog inte det utrymmet på den här tomten. Tack för bildexemplet! smile.gif

Scilla kan också fröså sig, så har nån granne scilla så kan du få. Jag har hela tomten full med scilla nu, de växer i gräsmattan, men några har nu plooppat upp i grönsakslandet !

Eftersom de vissnar ner snart så gör det mig inte något om de rökar växa "där de inte ska".

Helen
Oknytt
Ja nu när jag vet vad det är för blomma till namnet upptäcker jag att dessa finns med i mina relativt nyinköpta trädgårdsböcker. Blommorna har jag flyttat till krukor och jag hoppas de håller sig ett tag till tills jag vet vart jag ska gräva ned dem.

Återigen, tack för inspirationsbilden ovan på ett blått hav av scilla! Jag är avundsjuk! Så vill jag också ha det och ett extra plus för den fina inramningen av gammalt grånat trä. Mycket snyggt!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon