luzen
Ska plantera 30 meter bokhäck nu i påsk och undrar över hur jag gör med jord, gödsling och plantering? Har läst i böcker, googlat och kollat på forum men det är så många olika bud, så nu är jag förvirrad. confused.gif

Vi har ganska lerig, dock ok dränerad, jord och boken kommer stå i en svag sluttning. Har tänkt gräva ett 40 cm brett och 50 cm djupt dike och sen blanda i "ny" (köpt) jord i den befintliga. Hur stor andel ska vara ny jord, och måste det vara nån särskilt tjusig jordsort? Behövs gödsel? Ska allt blandas och sen ösas i diket över rötterna eller ska de olika grejerna läggas i lager?

Börjar bli bråttom, tacksam för hjälp!

luzen
Åsa, mälardalen zon 2
Ingen jord ska tas bort, blanda upp den befintliga med ex. kogödsel och täckbark. (att byta ut lerjorden mot köpejord är bland det största misstag man kan göra vid anläggning av häck. Lerjord är bra att odla i, gräver man ett dike och fyller med köpejord = torv får man problem med dräneringen, växternas rötter håller sig bara i köpejorden så den rotar sig inte bra och blir mer torkkänslig, köpejorden förmultnar så efter några år har man ett dike med buskar i botten.)
luzen
Va?! Men överallt läser jag ju att lerjord ska blandas upp med mull/torvrik jord! Din förklaring låter dock mycket rimlig.... Kan jag använda stallgödsel? (den är ju så himla gratis)
Huggorm
CITAT (luzen @ 19-04-2011, 23:18) *
Va?! Men överallt läser jag ju att lerjord ska blandas upp med mull/torvrik jord! Din förklaring låter dock mycket rimlig.... Kan jag använda stallgödsel? (den är ju så himla gratis)

Stallgödsel är bra, men som du säkert vet måste den brinna ett år eller två innan man kan använda den
Anna-Karin Lundberg
Jag kan berätta hur jag gjorde när jag planterade min häck. Jag är inte profs, bara glad amatör, men jag hörde mig för med olika källor innan jag planterade.
Här är också lerjord, där häcken skulle stå har ingen grävt på många år. För att komma igenom ytan körde jag flera varv med en jordfräs, så djupt det gick att komma och drygt en meter brett. Sen grävde jag ett dike, ca 30-40cm brett och kanske 40-50cm djupt, svårt att uppskatta, men jag hade en trädgårdsvän (som arbetar med trådgårdsanläggning) med mig som hjälp, hon var nöjd i alla fall. Jorden lade jag längsmed diket. Vi planterade spireaplantor, öste ned ömsom gammal jord och ömsom kogödsel på påse. Jag hade lagt påsarna med gödsel längs diket och det var ca två påsars längd mellan varje säck. Så mycket sten och rötter som möjligt plockade jag ur jorden jag grävt upp. Kommande vinter blev det mycket snö innan kylan kom, så vattensorkarna hade det mysigt och grävde gångar i den porösa nygrävda jorden, åt upp rötterna på några plantor. Det hade väl inte med planteringaen att göra, men så blev det i alla fall. Nu mår häcken bra.

Förra våren planterade jag en annan häck på annan del av tomten som var mycket lerigare, mer lera än lerjord. Där hade jag en säcklängd mellan varje säck gödsel som jag lagt ut längs med diket, men varannan säck var kogödsel och varannan säck barkmull. Alla rötter och stenar jag hittade plockade jag ur jorden, planterade sen häggmispel. Båda häckarna vattnades med droppslang under sommaren och vattnet gick ned fint i jorden. Ogräs fick jag rensa förstås, men jorden är porös så det var inte svårt.

Vad jag vet gillar bok lerjord. Jag skulle inte lägga i annat än kogödsel (eller färdig hästgödsel) och/eller barkmull i den jord du har, köp inte "plantjord" i alla fall! Lycka till, det blir fint sen!
luzen
Är barkmull och täckbark samma sak? Typ små träflisor? confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon