Crazy4Flowers
Tänkte höra om någon här kan svara på hur man ska göra.
Har en ros flammentanz som jag var sååå duktig och tog ner i höstas, året innan gjorde jag inte det och den frös tillbaka, i år har jag klarat grenarna och när snön nu försvann så tänkte jag vara duktig igen och täcka grenarna så dom inte råkade ut för vårsolen och vart förstörda av det. Ja vad ser man då musen har haft party i mina rabatter, helt otroligt vad dom har haft fest i vinter.

Den är rätt grov i basen och flera grenar går ut från den men det är rent på bark mest överallt.
Tror ni den överlever överhuvudtaget?
Kan grenarna överleva som dom är eller måste man klippa ner allt?
Om man måste klippa är det bättre att klippa nu innan mycket kraft går till att bilda knoppar i de gamla genarna?
Går det att ta sticklingar nu?

Känns så trist att måste klippa ner de fina långa grenarna och bara kasta bort.

Har haft plantan i 3 år nu.
Ezereht
Är det ingen bark kvar tror jag du måste klippa tyvärr. Jag skulle klippt innan bladen börjar slå ut i alla fall.

Är det inte flammentanz som blommar på fjolårsgrenar? I så fall, om du har besvär med att det fryser, skulle jag hellre ha köpt en röd kanadensisk klätterrros.

Det eller så kan du pröva ha kvar den mot väggen men täcka med lite säckväv. Det gör en som bor här på området, och hon brukar få blommor. Hennes växer i ett rostorn typ, så hon verkar linda in tornet med säckväv.

Bästa tiden för sticklingar vet jag inte, jag skulle säga för tidigt här i Umeå om man inte tog in dem förståss, men jag kan ha fel. Längre söderöver kanske det är dags?
Man kan ta vårsticklingar eller höststicklingar, så mycket vet jag dunno.gif
Crazy4Flowers
Ok, det är ungefär som jag befarade då.
Får testa att ta sticklingar av den och se hur det går. Har faktiskt fått en vas ros från ICA att rota sig och växa, blir spännande o se om man klarar den. Den var så härligt orange, köpte den till Allahjärtansdag till min sambo.

Någon mer som har förlag/vet något mer?
Kajsa
Har dom barkat runt hela grenarna är det bara att klippa, nu är det rätt tid att klippa, det kommer nytt men Flammentanz blommar på gamla grenar, rosen har en massa växtkraft.

Gå in på Allt om trädgårds hemsida, sök i deras Trädgårdslistor ( vänsterspalten ) klicka sedan " sådd och förökning " där har rosvänner skrivit sina bästa tips hur man sticklingsförökar rosor.
Dom jag själv fått rötter på har varit i början av sommaren, men jag har misslyckats med en massa också.

pleximaster
Har en häck med Leonardo da vinci som har varit jättefin i ett par år. Det kom massor med knoppar nu som håller på att slå ut ordentligt. Så igår så började jag klippa. 6 buskar var helt ringbarkade och avbitna under mark. De bara lossnade! Det fanns väl kraft till bladen i stammarna men jag tror att det blir till att ersätta dem. Jag har aldrig varit med om liknande förut. Måste varit den långa kylperioden som fått mössen till detta. Suck!

mvh plexi

till råga på allt har tre stamrosor frusit samt ett fikon. Det är första gången något fryser ihjäl här nere så jag är inte van vid denna typ av bakslag. Kanske är jag bortskämd?

Crazy4Flowers
Tack Kajsa, finns nog lite att läsa där.

Ja här har mössen varit framme på nästan allt som inte fryser bort under vintern, rosor, syrener, eken som är ca 7år ja allt som man är rädd om förståss.
tvilling77
Äe oxå väldigt sur på mössen!! Aldrig har jag råkat ut för dom men i vinter har dom varit å käkat på det mesta! Rosor, syrener å andra buskar!!! Min Rosa Mundi ser inte kry ut.....hoppas hon klarar sig! Nån gallica ser oxå väldigt risig ut, blir till att klippa ner en hel del om dom ens klarar sig! Vad trist!! Dom riktigt taggiga rosorna har dom iaf låtit bli! tummenupp.gif När bör man klippa ner dessa ringbarkade grenar?
fixarn
Hej
Jag har haft samma problem, inte med rosor men andra "goda" växter och i mitt fall är det sorken som varit framme. Under vintern lever den ju inte bara under jord utan också uppe i marknivå under snön och smaskar i sej allt gott som sticker upp ovan marknivå eller strax därunder. När man sedan glad i hågen ska vårhälsa på en kär växt så följer hela stjälken/stammen med upp, sorken har gnagt av den. Jag får väl plantera så´nt som inte sorken gillar doften av...
CITAT (Crazy4Flowers @ 19-04-2011, 00:05) *
Tänkte höra om någon här kan svara på hur man ska göra.
Har en ros flammentanz som jag var sååå duktig och tog ner i höstas, året innan gjorde jag inte det och den frös tillbaka, i år har jag klarat grenarna och när snön nu försvann så tänkte jag vara duktig igen och täcka grenarna så dom inte råkade ut för vårsolen och vart förstörda av det. Ja vad ser man då musen har haft party i mina rabatter, helt otroligt vad dom har haft fest i vinter.

Den är rätt grov i basen och flera grenar går ut från den men det är rent på bark mest överallt.
Tror ni den överlever överhuvudtaget?
Kan grenarna överleva som dom är eller måste man klippa ner allt?
Om man måste klippa är det bättre att klippa nu innan mycket kraft går till att bilda knoppar i de gamla genarna?
Går det att ta sticklingar nu?

Känns så trist att måste klippa ner de fina långa grenarna och bara kasta bort.

Har haft plantan i 3 år nu.

Kajsa
Är det möss ? Jag tycker hararna är vilda här, dom har ätit av fruktträden och nu har en massa tulpaner gått åt som sallad.
fixarn
Inte bara harar tyvärr, rådjur är väldiga gormeér vad det gäller nyuppkomna vårplantor, allt ifrån årsskott på forsythia som ska blomma, till våriris och annat smått o gott!
CITAT (Kajsa @ 21-04-2011, 10:46) *
Är det möss ? Jag tycker hararna är vilda här, dom har ätit av fruktträden och nu har en massa tulpaner gått åt som sallad.

Crazy4Flowers
Nu har jag klippt ner stackarn, vi får se hur det går med rosen, tog lite sticklingar, spännande o se om dom klarar sig. Sparade någon gren men tog bort det mesta.
Trist att när grenarna klarade vintern skulle mössen äta så hårt på den.
Ezereht
Rabattrosor klipper man ju ner varje år. Din Flammentanz kommer säkert igen *tröstkram.
gigi
Jag har också råkat ut för möss som gnagt på rosstammarna i vinter. angry.gif Vissa är rundbarkade men vissa bara på en sida. Jag har fått tipset att kleta på ympvax på de stammar/grenar som bara är barkade på den ena sidan. Detta för att fukten ska behållas i stammen/grenen. Jag har gjort så och det ser ut att ha klarat vissa, det beror ju lite på hur djupt de gnagt också, men det kan ju vara värt ett försök iaf.
kerstin z5-6
Tyvärr är det bara att klippa så den lär inte blomma i år sad.gif har slängt ut mina flammen sen länge-funkar inte så bra med de som blommar på fjolårsgrenar i mitt klimat ..
Kajsa
Inte bara i din zon Kerstin, det är många en ggn blommande rosor här också som fryser ner.
Ezereht
Kerstin nu när det är så här varmt som det varit i helgen, vattnar du dina rosor något? Dom som är nyare//nyplanterade och inte så etablerade?
amaira

Inte möss, sorkar. (Stoooor skillnad rolleyes.gif )

Har de ringbarkat i vinter, kommer de att göra det följande vintrar också, de bor där tydligen. Jag har mullsork (vattensork kallas de också) och de äter gärna på underjordiska växtdelar i min trädgård, såsom rötter, lökar, och så bark förstås. De är lika besvärliga som rådjuren, fast mer under mark liksom. Naturen anfaller från alla håll wink.gif )

Jag har min "viktiga" trädgårdsdel inhägnad mot rådjuren - så nu kan jag njuta även av de vackra djuren (utan att få en hjärtattack). På senare år har jag faktiskt börjat "inhägna" även under jord, runt rötter och lökar också. Och nyplanterade buskar och träd har givetvis gnagskydd i marknivån samt en bit ner i jorden.

Än har inte vildsvinen börjat invadera - då får jag väl ta till armeringsjärn.
kerstin z5-6
Jag börjar vattna när tjälen släppt och vattnade första ggn för mer än 2 v sedan rolleyes.gif särskilt nyare rosor och annat vedartat
amaira
CITAT (kerstin z5-6 @ 01-05-2011, 09:31) *
Jag börjar vattna när tjälen släppt och vattnade första ggn för mer än 2 v sedan rolleyes.gif särskilt nyare rosor och annat vedartat

Om du vattnar mot vattensork (som för den delen gillar vatten), så är det enda som händer, att sorkarna blir blöta ... wink.gif . Ringbarkar gör de under snön när vintern är som hårdast. Det är deras vinterskafferi.
Ezereht
Jag tror Kerstin svarade på min fråga om hon vattnade mot torkan, dvs. så rosorna inte törstar till döds.
kerstin z5-6
Ja , det var svar till E, om tjältorka i norr tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon