Vinterflickan
Solen skiner för fullt här i Kalmar & jag och sambon håller äntligen på att få upp pergolan som ska gå från brevlådan upp vidare i gången mot rabatterna till. Allt som allt blir den nästan 9 meter lång, med ca 1,5 meters avstånd mellan varje pinne (närmare på ena sidan eftersom gången svänger). Det är bara längst ned jag ska ha armeringsmatta på sidan & i taket, resten blir bara reglar.

Min tanke & fundering är hur jag bästa ska binda upp rosorna... Planterar bla klätterrosor i pergolan & ska ju försöka leda upp rosorna via stolpen till "taket". Ska man försöka vira dem runt? Läste någonstans att man inte skulle tillåta rosor att klättra "rakt upp" för de blev glesa nedtill då, men det är ju lite svårt när man bara har en stolpe att leda den mot wink.gif

Växterna jag valt till pergolan är New Dawn, Mme Alfred Carriere, Hagley Hybrid, Mme Julia Correvon, Etude, Aloha, Hybrida & Bokharabinda i änden. Hoppas det blir fint!
svennis
Hej! Verkar spännande. Hagley Hybrid, Julia Correvon vet jag inget om.
Etude är en favorit, Aloha växer på Agardsgatan i båstad o där är den suverän
New Down är ju en klassiker, växer lite sakta. Den jag har är på egen rot.
Mme Carriere gick bort, fick växa på skuggsida, klippte den nog lite fel, fin ros
Honungsrosor har jag många och finns fler i Trollhättan min syster bor där.
Binda? Har inga råd. Binder om det behövs. planterar under äppelträd.
Musmatta är suveränt, finns att köpa..armeringsjärn.
QL om vi är fler som skriver här..

Aloha 1.JPG

Aloha v.JPG

Aloha c.JPG
Vinterflickan
Hej Svennis!

Vilka fina bilder på dina rosor!
Jag hoppas att det ska bli en fin kombination smile.gif

Det sitter armeringsmatta där New Dawn ska klättra, sen är det ju bara stolpar där de andra ska klättra, får göra som du skriver & binda upp om det verkar behövas då!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon