Full version: Lönnfrön ...
tepa
Hej

Har hållit på och städat i mina planteringar nu i helgen. Vi har en jättestor lönn på gården och det har grott en massa frön!! Dom är ÖVERALLT! Hjälp, jag blir gaaalen. Vad ska man göra ? Kommer dom att bli uppätna av fåglar eller kommer dom att bli små lönnar om jag inte gör nåt...

Hälsn Tepa
*Stintan*
Ja det är bara att rycka upp dom annars har du snart en lönnskog i rabatterna. Det gäller att ta dom när dom är pyttesmå för annars är dom besvärliga att få bort.
malcolm
Jag har samma problem som du, tidigare stod en fullstor lönn mitt i häcken mellan mig och grannen, vi tog ner den för ca. 10 år sedan men det verkar som den förökar sig med rotskott och inslaget av lönn i häcken blir bara större och större. Inte kan man gräva upp enstaka lönnar mitt i heller för då förstör man det andra, enda alternativet som jag ser det är att taq bort alltsammans och börja om men det har jag varken ork eller pengar till. Jag avskyr lönn numera.
tepa
Hej

Suck. Men det får bli efter påsk. Men en sak undrar jag. För flera år sen när vi köpte huset så var det ingen som städade där under lönnen. Ingen klippte nåt gräs där heller. Och ändå är det ingen lönnskog där??!! Tror ni ändå inte fåglarna äter upp en del?

Hälsn Tepa
*Stintan*
Dom kanske gror lättare i öppen jord.
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 19-04-2011, 13:43) *
Dom kanske gror lättare i öppen jord.

Definitivt!
tepa
Hurdå öppen jord? Jord där det inte finns plantor? Jag har ju inte växter precis överallt, finns kala fläckar. Men när det är fullt med grodda frön mitt i rosenplistern....GRRRR

Tepa
malcolm
Mitt i min häck är det definitivt ingen öppen jord.
*Stintan*
Ja det finns ju mer öppen jord i rabatter o häckar än i gräsmattor. Fröna når väl inte ner till jorden i din förväxta gräsmatta. Man får vara glad att det inte blir plantor av alla frön som far runt flirting.gif
Peztis
Här är de också överallt, mitt i enen står en, mitt i någon annan buske också och så klart i häcken. Samt lite annars här och där.
Förra året när jag krävde om en trådkompost med hästgödsel blandat med gräs och jord så var där FULLT med grodda lönnfrön.

Har en lönn precis vid tomtgränsen på grannens sida. Och alla löv hamnar ju hos mig eftersom den hänger över till mig.
Crazy4Flowers
Ingen som har en fin röd lönnplanta som är oönskad, kasta gärna åt mitt håll isåfall tummenupp.gif
Orkidétjuven
Lönnfröna klarar inte konkurrensen med oklippt gräs-
abbbe
Hos oss försvinner de i samband med gräsklippningen.
Peztis
Fast så där jätteofta brukar inte jag köra gräsklipparen inne i enbusken... smile.gif

C4F, röda lönnar är det dåligt med men jag kastar dig mer än gärna en näve gröna!
Crazy4Flowers
En röd vid den stora nya rabatten nere i slänten är en av mina drömmar, men man har aldrig 600-900:- till övers bara så där. Så en liten planta kan mätta min dröm ett tag.

En grön brevid skulle göra sig fint jag skickar dig ett PM. smiley_small_hug.gif

Är dom små svår att få att överleva i högre zoner?
Peztis
Jag har faktiskt ingen aning om härdighet på lönn, ser att de japanska mm är för zon 2-3. Detta är ju vanliga lönnar och de växer sig ju stora här i zon 3 så någon eller några till bör de väl klara, kan man tycka.
Crazy4Flowers
Hihi a0a.gif ni tycker kanske att det är ogräs söder ut men här i norr är det lite mera ovanligt med lönn. Men det finns..... vet en i byn som har två jättestora röda lönnar så härliga.
Peztis
giggle.gif

Jag ska rota och se vad jag hittar! tummenupp.gif
Peztis
Trodde du jag hade glömt dig, C4F?

Nädå!!!

Jag gick runt förra helgen och tittade i skrymslen och vrår men det var inte alls som förra året! Tyvärr inga nävar att kasta men jag tror jag hittade två små nygrodda frön och en liten kvist från förra året. Men det kanske kan vara bra att veta om detta verkligen är LÖNN:

[attachment=60176:IMG_4257_1.JPG]

För visst är det väl det?
Peztis
Nu svarar jag mig själv, det är ju lönn. Och jag tar tillbaka - det finns MASSOR med plantor i hela trädgården!

Har idag petat ned ca 20 st i en kruka med jord för att se om de tar sig. Så vi låter dem stå där en vecka eller så och sedan så skickar jag dem till dig, C4F!

Eller vad säger du?
Zuzziquie
Har samma problem med små lönnskott/plantor överrallt! Har även samma problem med asken att den sprider sig helt galet mycket...
Blomstertanten
Jag har samma problem fast med körsbärsträd!!!! Får dessutom hjälp med att plantera dem och ekar i alla rabatter av ekorrarna! Gillar körsbärsträd, speciellt när de blommar som nu biggrin.gif Men miljoner körsbärsträd är lite väl mycket! sleep.gif
Det gäller att rycka upp de frösådda träden när de är pyttesmå, då är det lätt!
Zuzziquie
Har även en hel del hästkastanjer kom jag fram till nu när jag var ute och pysslade en stund i trädgården wink.gif
Peztis
Körsbären har jag också problem med! Och vilka rötter de har!
Blomstertanten
CITAT (Peztis @ 30-04-2011, 21:07) *
Körsbären har jag också problem med! Och vilka rötter de har!

En av nackdelarna med att ha en körsbärslund! rolleyes.gif Men så vackert när det blommar!
Crazy4Flowers
Jag vill jättegärna ha fortfarande yahoo.gif

Ingen som hittar en röd snygging? Har sått en massa frön men är inte säker på att jag lyckas.....
Peztis
OK, då får de stå kvar ett tag i krukan så kan sjga sända dem till dig i början av nästa vecka. OK? Då vet vi ju vilka som klarade av min uppgrävning i alla fall.

Ledsen, har inga röda lönnar - bara helt vanliga.

Karamellfärg? biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon