Whiskuchi
Vi har precis byggt ut huset och framför den nya delen blev det en slänt. Den är för brant för att bli gräsmatta och jag vill inte ha några rabatter så jag funderar på att sätta buskar där istället. Helst sådana som bara blir någon meter höga men det är inte helt omöjligt med högre så länge de tål en rejäl beskärning vid behov. Slänten vetter mot öster. Vad kan trivas där?
johanna.lind77
Hej!

Har du kommit på någon lösning till din slänt? Vi har exakt samma problem med stor slänt i öster och fullständig idétorka.

Mvh Johanna
Cilla
Om det är en nytagen bild så ser det ut att vara norröver eller i zon 4-6 någon annan stans?

Vad man har att välja på beror så mycket på var i landet man bor.

I slänter finns otroligt många buskar och låga växer som passar - sådana som tål torka men ändå binder jorden. Ätbart? Vinbär (man måste vattna de första åren dock), krusbär, havtorn (blir lite högre, kan beskäras). Stenkörsbär, oxbär av olika sorter, ölandstokar i olika färger, spireor av lägre typ... Låga växter och ätbart i varma zoner lavendel, timjansorter, salvia. I hårdare klimat olika myntor, kungsmynta (oregano) - nästan alla myntor blommar fint och doftar ljuvligt när man kliver på dem. Icke ätbart och vintergrönt och lågt - vintergröna... Finns mängder av valmöjligheter!
Orkidétjuven
Föreslår vad föregående talare sa typ. Med vinbör så kan ni jhu göra egen sylt och gele och så vidare. Måste det vara buske? Stor ormbunke eller annat växt?
Shabbadang
CITAT (Whiskuchi @ 19-04-2011, 12:14) *
Vi har precis byggt ut huset och framför den nya delen blev det en slänt. Den är för brant för att bli gräsmatta och jag vill inte ha några rabatter så jag funderar på att sätta buskar där istället. Helst sådana som bara blir någon meter höga men det är inte helt omöjligt med högre så länge de tål en rejäl beskärning vid behov. Slänten vetter mot öster. Vad kan trivas där?

Björkspirea eller amerikansk praktispirea kanske? (Spiraea betulifolia/densiflora). Lagom stora och tätväxande med vit eller rosa blomning.
Tjockepoffa
Rosenginst - det ska jag sätta i min slänt :-)
kerstin z5-6
Nää.. trist-

öster :Hosta, astilbe, akleja, bergvallmo, vit blå rosa Stormhatt, trolldruva,bergvallmo,löjtnandshjärta, sockblomma, sippor, med mera
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon