MrSpock
Hej,

Ny här på forumet med en "mossmatta" på vår tomt (väldigt mycket mossa på sina ställen) med en enkel fråga. Jag har läst på en del om när man ska vertikalskära och så vidare men tänkte gå lite mot strömmen och göra som såhär - vertikalskära i helgen + räfsa + lägga på toppdress + gödsel + eventuellt vattna då.

Jag har alltså inte gödslat i förväg (som man tydligen ska) och gräset har väl inte heller börjat växa till sig (som det ska enligt många olika sidor på nätet).

Kommer jag göra mer skada än nytta genom att göra ovanstående (dvs i fel ordning och eventuellt för tidigt på året)?
KatteLatte
Menar du en sån där gräsmatteluftarmaskin, som en hårborste på rulle?

Har helt slutat använda den jag hade, av den anledningen att den gärna började rulla upp hela gräsmattan.... crying.gif
MrSpock
CITAT (KatteLatte @ 19-04-2011, 14:33) *
Menar du en sån där gräsmatteluftarmaskin, som en hårborste på rulle?

Har helt slutat använda den jag hade, av den anledningen att den gärna började rulla upp hela gräsmattan.... crying.gif

Nej nej, en riktig vertikalskärare.

En sådan här: http://www.klippo.se/node2845.aspx?nid=42210&pid=72214
Gossen Ruda
Jag har testat med både vertikalskärare och mossrivare men avråder från att försöka nu på våren. Den river för mycket då enligt min mening.
MrSpock
...om jag kör grunt då?

Äsch va fasen, jag chansar! Bära eller brista! smile.gif
Eva i Västerås
Det kommer att se fördj...igt ut när det är nygjort, men om du gödslar o vattnar så kommer det nog tillbaka.
Men jag har bara kört på tung lera, på lättsand kanske gräsrötterna följer med upp.
Mossan får man köra bort sedan. Den låg opåverkad efter 2 år i komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon