|
Full version: Gissa bajset!
Vem är det som gjort detta?? Jag tror inte jag sett såna här små pluttar förr. Råttor??
[attachment=59865:bajs.jpg]
Christa
19-04-2011, 15:55
Är det inte harpluttar eller kanske kanin?
CITAT (Christa @ 19-04-2011, 16:55)  Är det inte harpluttar eller kanske kanin? Hmmm...men är inte har/kaninpluttar större?? Och rundare?? Dessa är lite ovala och små, kanske knappt en centimeter.
Råtta är det iaf inte, deras bajs är betydligt mer korvformat än runt. Är ganska säker på att bajset kommer från kanin, möjligen hare (fast deras pluttar är vanl något större och mer ovala.
Aqvakul
19-04-2011, 19:43
kanin, tror jag..
Jag gissar på rådjur. Det brukar kunna se ut sådär. Se bilder här, i slutet av tråden. Om de är lite små, så är det kanske en "årsunge".
skogstroll
20-04-2011, 14:44
jag tror på rådjur, vi har massa såna pluttar och en massa rådjur så...
Anna-Karin Lundberg
20-04-2011, 16:52
Rådjur! Inte kanin eller hare, såna har jag också, de ser inte ut så!
Gunilla T
20-04-2011, 18:00
Rådjur, ja!
Men vänta nu.....rådjursbajs är väl större?? Jag har aldrig sett så här små rådjurspluttar...jag kan ha fel i och för sig, jag är alls inte kunnig. Men dessa är mera i storlek med det min barndomshamster fick ur sig. Ska se om jag kan ta ett kort när jag har en i handen i dagarna...så ni ser hur små de är. Tills dess...litar jag på er och tror att det bor ett pyttelitet rådjur här i krokarna
CITAT (Suz @ 20-04-2011, 20:35)  Tills dess...litar jag på er och tror att det bor ett pyttelitet rådjur här i krokarna  Jag vill se foton på det pyttelilla rådjuret. I hamsterstorlek? Vad gulligt. Ja, ta foton i handen, det var svårt att bedöma storleken fast du har en tändsticksask bredvid. Så får vi gissa vidare. Hare och kanin kan vi i alla fall utesluta, för detas kluttar är både större än rådjurens, och fullständigt runda. Tänk på, att rådjurens " en bajs" består av ett flertal "småbajs".
Aqvakul
21-04-2011, 07:01
Om det är rådjur (vilket säkert är rätt), så har jag mer rådjur som ränner på tomten än vad jag anat...
skogstroll
21-04-2011, 09:52
mmm om man gör som jag och ligger sömnlös om nätterna ser man både rådjur och grävling  ... och nu har näktergalen kört igång också utanför sovrumsfönstret....
Hej igen! Här kommer två nya bilder. Dessvärre har kameran åkt till USA så jag har bara mobilkameran att tillgå därav kvaliteten på bilderna!
[attachment=60027:Bajs1.jpg] [attachment=60028:bajs2.jpg]
Jag tror fortfarande på kanin, alternativt lamm eller getkilling, men du hade nog märkt om det gick boskap i trädgården  . Kaninpluttar ser olika ut beroende på vad kaninen äter, och deras diet varieras m säsong. Kan därför se ut lite hur som helst... Finns det inga spår - avtryck eller avbitna växter?
malcolm
25-04-2011, 15:40
Kaninpluttar är rundare och mer som kulor.
Fjortispower
25-04-2011, 15:45
Bajs. Hur stor roll spelar det?
CITAT (KRT @ 25-04-2011, 16:33)  Jag tror fortfarande på kanin, alternativt lamm eller getkilling, men du hade nog märkt om det gick boskap i trädgården  . Kaninpluttar ser olika ut beroende på vad kaninen äter, och deras diet varieras m säsong. Kan därför se ut lite hur som helst... Finns det inga spår - avtryck eller avbitna växter? Har en jättestor hare som springer här men jag har sett h*ns pluttar och de är större. Inga andra spår. Detta kom fram efter att en stor snöhög intill muren försvann, därav min fundering om det var råtta eller nåt. CITAT (malcolm @ 25-04-2011, 16:40)  Kaninpluttar är rundare och mer som kulor. Det är min erfarenhet med. Men å andra sidan kan jag inte så mycket
malcolm
25-04-2011, 15:51
Råttbajs ser mer ut som riskorn fast svarta.
CITAT (Fjortispower @ 25-04-2011, 16:45)  Bajs. Hur stor roll spelar det? Jag är nyfiken på vem som bor på tomten
malcolm
25-04-2011, 15:54
Skulle också vilja veta om jag var i samma situation.
Fjortispower
25-04-2011, 17:59
Jaha ok  . Jag trodde ni var mest nyfikna på själva bajset (konsistens o så  ).
malcolm
25-04-2011, 18:13
Vi skall inte äta bajset om du trodde det.
Fjortispower
25-04-2011, 18:46
Hahaha!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|