Full version: Senap Vs. Ketchup
skånepåg
Vad har ni på era grillkorvar??
Jag fördrar Johnnys senap och torkad lök på mina =)
Aqvakul
Johnny's senap (från Eslöv) är given..
Gossen Ruda
Skånsk grovkornig från Slotts, inget annat duger. biggrin.gif Röstningen gick inte.
Uggi
Även jag har försökt att rösta.
skånepåg
Haha oj, blev lite fel på svaren ohmy.gif
Men min första röstning tongue.gif
Alexander-VG-zon3
vanlig ketchup och ev lite potatissallad och torkad lök på. gillar inte senap.
Huggorm
Chiliketchup i såna fall. Annars är potatissallad och rostad lök gott på korven.
Red Top
Har alltid bara senap. Ketchup har jag aldrig kunnat förlika mig med.

Johnnys är mums, men inget slår Västervikssenap. Den får fontanellen att lyfta lite.

Peztis
Ketchup, senap (inte allt för stark). majonnäs och inlagd gurka! Det är mumsigt på korven - vi åt det till middag igår! biggrin.gif
Whiskuchi
Slotts originalsenap, Felix eller Heinz ketchup och gärna lite rostad lök. Jag äter nästan aldrig korv ute eftersom de flesta ställen saknar vegankorv.
Åsa, mälardalen zon 2
Ajvar och surkål föredrar jag på korven men då får man laga till korven själv, för såna tillbehör har ju inte korvkioskerna.
malarmaster
Edvins senap(stark) alternativt Colemans pulversenap. Heinz ketchup alternativ felix svartpepparketchup och gärna bostongurka. f.ö köper jag sällan svensk korv förutom scans lite kryddiga varianter.föredrar tyska korvar med riktigt kött o kryddor. som ni kanske förstår gillar jag käk som smakar något. Ulf
Fjortispower
Kethcup, vanlig?
Aqvakul
Jag tror det är lite av en generationsfråga. Vi äldre gillar senap, medan de yngre är uppvuxna med ketchup...
Gossen Ruda
CITAT (Aqvakul @ 19-04-2011, 21:03) *
Jag tror det är lite av en generationsfråga. Vi äldre gillar senap, medan de yngre är uppvuxna med ketchup...

Tomater går att äta, ketchup duger till silverputs. Eller vad var det man kunde använda det till?
gnon49
För mig gäller Rydbergs uddevallare, lite Jonnys senap, lite ketchup och gärna räksallad som slutvinjett.
Huggorm
CITAT (gnon49 @ 19-04-2011, 21:22) *
För mig gäller Rydbergs uddevallare, lite Jonnys senap, lite ketchup och gärna räksallad som slutvinjett.

Ja, Rydbergs Uddevallare skall det vara. En legend som aldrig dör, trots återkommande problem.
Anma
Äre ingen som äter korv på vanlig korvmoj eller? Där är det ju allra oftast Slotts som gäller. I alla fall här i mellansverige.
Jag brukar ha senap och ketchup, ibland bara senap. Äter inte korv med bröd hemma. Bara när jag är ute och akut hunger slår till, eller på IKEA för att det är så billigt och gott där.

Tillägg<: Tänkte inte på att vi faktiskt grillar korv hemma. Då brukar det bli stark senap till, olika sorter beroende på vilken vi har hemma.
Gossen Ruda
Ett litet sidospår men det finns knappast något godare när tarmen skriker efter mat än att köpa en korv med bröd eller en halv special och môla in i munnen? laugh.gif
Överbölingen
Jonnys senap. Och grillas det i skogen så är det bara senap. Annars möjligen lite ketchup. I älgskogen bara korven, falutyp.
Huggorm
CITAT (Överbölingen @ 19-04-2011, 21:48) *
I älskogen bara korven, falutyp.

Så skrev du inte, men det var vad jag läste rolleyes.gif
Platinum
Äter varken ketchup eller senap, däremot är inte bostongurka och rostad lök helt fel till kokt/grillad korv.
Monica M zon 4
Slotts originalsenap till korv.
Ingen ketchup.
Möjligtvis lite rostad lök.
Myosotis
CITAT (Aqvakul @ 19-04-2011, 21:03) *

ohmy.gif gammal är jag väl inte?! Jag gillar inte ketchup. Senap på sojakorven.
malcolm
Hemma: Dijonsenap o. Felix ketchup

På korvmojen: söt stark senap o. den ketchup de har.
Iren
gärna Jonnys senap och så den kethup som finns kvar efter ungdomarna tagit det mesta....
Meriona
Är det grillat vi pratar om så ska det vara:

Slotts Skåne Senap
Felix Ketchup
Rostad Lök

Är det kokt korv så vill jag inte ha nånting på.
abbbe
Senap: nej
Ketchup: ja
Andra tillbehör: nej
merlin68
Senap: någon stark sort
Ketchup: heintz eller lidl,s eget märke
Annat: gillar korv med räksallad och rostad lök mums
bergvallmo
Inte senap, inte ketchup.
Däremot räksallad och rostad lök, yammie...
omk
Sötstark.
Och ju tamare korv desto mera senap. På detta vis kan även Dennis-korvar "gå ner" !! biggrin.gif

Grillas det; lägg till bostongurka.
Kokas det; lägg till rostad lök.

Edit: INGEN ketchup, isch ... sött, sött, sött ...
KatteLatte
Här skall det vara tysk senap!
Aqvakul
Korv med bröd - ätes med senap...

Korv med mos - ätes med senap, men helst också med en stor klick gurkmajonäs...
*Stintan*
Trots att jag tillhör seniorerna så ska det vara både sötstark senap och ketchup på min grillkorv och om det finns så gärna lite bostongurka också.
skogstroll
Jag har börjat gå över från enbart stark senap till stark senap OCH ketchup. Ibland blir det lite räksallad eller sambal eller det jag är sugen på. Min sambo har tyvärr en dålig vana och kör ibland korv i mikro som han bara äter som den är. Jag tycker det är korv-helgerån.

Den absolut ultimata gourmetkorven, anser jag, är den man grillar i skogen över eld så den blir knaprig och lite svart (man kan råka tappa den i elden lite också för den extra känslan), bröd, senap och pinnbröd till yes.gif
Rebecca
Gästabudssenap i glasburk ska det vara!
Farbror Blå
CITAT (malarmaster @ 19-04-2011, 20:03) *
Edvins senap(stark) alternativt Colemans pulversenap. Heinz ketchup alternativ felix svartpepparketchup och gärna bostongurka. f.ö köper jag sällan svensk korv förutom scans lite kryddiga varianter.föredrar tyska korvar med riktigt kött o kryddor. som ni kanske förstår gillar jag käk som smakar något. Ulf

Ulf, kolla på LIDL! Där brukar det finnas Krakauerwurst, Krakowkorv. 93%köttråvra, resten kok
salt å kryddor. Ingen billig korv, men ack så god och inget sånt trams som i svenska grillisar.
Biggan_
French`s Classic Yellow Mustard har jag fastnat för! Den är stark och inte så söt, och så
Heins Mexican Ketchup som också är stark och inte så söt.
Piccante
CITAT (Aqvakul @ 21-04-2011, 07:09) *
Korv med bröd - ätes med senap...

Korv med mos - ätes med senap, men helst också med en stor klick gurkmajonäs...

Håller med! Har allt mer blivit en senapsätare med åren. Gärna sötstark eller grov senap. Sen är gurkmajonäs mkt godare än räksallad.
Platinum
Är det nån av er som ätit korv naturell? Inte r¨. men kokt eller grillad på pinne?
Tikka
Ja det bästa jag vet är grillad falukorv på pinne naturell smile.gif Om det var så du menade...
malcolm
CITAT (skogstroll @ 21-04-2011, 11:54) *
Den absolut ultimata gourmetkorven, anser jag, är den man grillar i skogen över eld så den blir knaprig och lite svart (man kan råka tappa den i elden lite också för den extra känslan), bröd, senap och pinnbröd till yes.gif

Så är det absolut men tyvärr sker det alltför sällan. tummenupp.gif
zaaritha
Starksöt senap!
Heinz ketchup.
Friterad lök.
Hackad gurka.
aanderss
ketchup
Klint
Johnnys senap
Heints ketchup
Gärna hårt grillad !!
Motti
Slotts sötstark Jhonnys eller Västerviks senap,kethcup ja där finns inget annat än Heintz all anna ketchup är kass,skulle aldrig ens få för mig att köpa en annan Ketchup än Heintz lika så när det gäller Chillisås då blir det Heintz lika så tomatpure.Heintz innerhåller inga färgämnen förtjockningsmedel eller konserveringsämnen.
omk
Tips: jag åt en VÄLDIGT god sötstark senap nu i helgen; P-G:s ! tongue.gif
Tror den var tillverkad i Varberg ...
Motti
Den har vi också testat !jätte god.Man kan ju göra egen senap också !
omk
CITAT (Motti @ 12-05-2011, 00:53) *
Den har vi också testat !jätte god.Man kan ju göra egen senap också !

Men då ska senapskornen, för bästa smak, malas med en enpunds kanonkula !! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon